[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 2 - ( زمستان 1402 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 88-78 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی راهبردهای خودتنظیمی انگیزش و آموزش شفقت به خود بر تاب‌آوری دانش‌آموزان دارای عملکرد تحصیلی پایین
حسام پورشالچی ، معصومه آزموده ، سید داود حسینی نسب
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ، mas_azemod@yahoo.com
چکیده:   (358 مشاهده)
مقدمه: تا‌‌ب‌آوری، توانایی افراد در سازگاری مؤثر افراد با محیط در معرض عوامل خطرآفرین می‌باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی انگیزش و شفقت به خود بر تاب‌آوری دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دارای عملکرد تحصیلی پایین بود.
روش: روش پژوهش از نوع نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون-پس ­آزمون با گروه کنترل بود. آزمودنی‌های پژوهش شامل 90 نفر از دانش ­آموزان پایه یازدهم دبیرستان‌­های پسرانه دارای عملکرد تحصیلی پایین تبریز در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که به روش تصادفی خوشه­ ای انتخاب شدند و به طور تصادفی در هر یک از سه گروه(دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. گروه اول یک دوره آموزش راهبردهای خودتنظیمی انگیزش را در 10 جلسه دریافت کرد و گروه دوم 10 جلسه آموزش شفقت به خود را طی کرد و گروه سوم(کنترل) نیز همزمان به برنامه­ های عادی کلاسی خود ادامه داد. ابزار استفاده ­شده شامل پرسش­نامه تاب‌آوری کونور و دیویدسون بود. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس در سطح معنی‌داری 0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج : میانگین (انحراف معیار) نمرات تاب‌آوری در گروه راهبردهای خود تنظیمی انگیزش از (13/8) 53/7قبل از مداخله به (16/5) 64 بعد از مداخله افزایش یافت. همچنین در گروه شفقت به خود نیز  از (14/5) 52/5قبل از مداخله به (16/8) 69/6بعد از مداخله افزایش یافت. تحلیل داده­ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس تک­متغیره نشان داد که راهبردهای خودتنظیمی انگیزش و شفقت به خود بر تاب‌آوری اثر متفاوت داشته(0/05>P) و آموزش شفقت به خود در افزایش تاب‌آوری اثربخش­تر است.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که هر دو روش می‌تواند به افزایش تاب‌آوری در دانش‌آموزان دارای عملکرد تحصیلی پایین منجر شود. با این حال، آموزش شفقت به خود تاثیر بیشتری بر تاب‌آوری در مقایسه با راهبردهای خودتنظیمی انگیزش داشت. پیشنهاد می‌شود در مدارس این دو آموزش برای ارتقای تاب‌آوری دانش‌آموزان دارای عملکرد تحصیلی پایین استفاده شوند.
واژه‌های کلیدی: راهبردهای خودتنظیمی انگیزش، شفقت به خود، تاب‌آوری
متن کامل [PDF 278 kb]   (167 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/1 | پذیرش: 1402/7/14 | انتشار: 1402/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourshalchi H, Azmoudeh M, Hosseininasab S D. Comparing the effectiveness of motivational self-regulation strategies and self-compassion training on resilience students with low academic performance. JPEN 2024; 10 (2) :78-88
URL: http://jpen.ir/article-1-746-fa.html

پورشالچی حسام، آزموده معصومه، حسینی نسب سید داود. مقایسه اثربخشی راهبردهای خودتنظیمی انگیزش و آموزش شفقت به خود بر تاب‌آوری دانش‌آموزان دارای عملکرد تحصیلی پایین. مجله پرستاری کودکان. 1402; 10 (2) :78-88

URL: http://jpen.ir/article-1-746-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( زمستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645