[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 4 - ( تابستان 1394 ) ::
جلد 1 شماره 4 صفحات 11-21 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر شعردرمانی و حرکات ریتمیک بر کاهش اضطراب و پرخاشگری کودکان پیش دبستانی
آناهیتا خدابخشی کولایی ، مهرنوش سبزیان، محمدرضا فلسفی نژاد
، anna_khodabakhshi@yahoo.com
چکیده:   (6438 مشاهده)
مقدمه: پرخاشگری و اضطراب یکی از عمده ترین مشکلات رفتاری در کودکان می باشد. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر شعرخوانی و حرکات ریتمیک بر اضطراب و پرخاشگری در کودکان پیش دبستانی می باشد.
روش: پژوهش حاضر، از نوع تحقیق نیمه تجربی با پیش و پس آزمون با گروه کنترل است. 30 کودک 7-6 ساله بر اساس معیار های ورود انتخاب شدند. آنها در دو گروه آزمایشی و کنترل تخصیص تصادفی شدند. گروه آزمایش شعرخوانی گروهی و حرکت های ریتمیک را در طول ده جلسه (هفته ای یک جلسه، هر جلسه به طور متوسط 90 دقیقه ) دریافت کردند. تحلیل آماری با استفاده از تحلیل کواریانس انجام شد. ابزار تحقیق عبارتست از پرسشنامه خشم کودک نلسون، مقیاس اضطراب اسپنس بودند.
یافته ها: تفاوت معناداری بین پرخاشگری در کودکان پیش دبستانی قبل و بعد از مشاوره گروهی وجود داشت(p<0.0.5, F=57/421 ,). همچنین، در نمرات میانگین اضطراب قبل و بعد از مشاوره گروهی تفاوت معناداری وجود داشت (p<0.0.5, F= 61/432).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که شعر درمانی و حرکات ریتمیک در بهبود مشکلات رفتاری چون پرخاشگری و اضطراب در کودکان پیش دبستانی موثر است. از این رو، پیشنهاد می گردد به عنوان یکی از مداخلات رفتاری کم هزینه در آموزش و کاهش مشکلات رفتاری مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: شعردرمانی، حرکات ریتمیک، پرخاشگری، اضطراب، کودکان پیش دبستانی
متن کامل [PDF 703 kb]   (2112 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۲/۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۳/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodabakhshi koolaee A, Sabzian M, Falsafi nejad M R. Impact of poetry therapy and movement/dance therapy in decreasing aggression and anxiety among preschool children. JPEN. 2015; 1 (4) :11-21
URL: http://jpen.ir/article-1-76-fa.html

خدابخشی کولایی آناهیتا، سبزیان مهرنوش، فلسفی نژاد محمدرضا. تاثیر شعردرمانی و حرکات ریتمیک بر کاهش اضطراب و پرخاشگری کودکان پیش دبستانی. مجله پرستاری کودکان. 1394; 1 (4) :11-21

URL: http://jpen.ir/article-1-76-fa.html



دوره 1، شماره 4 - ( تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781