استادیار، گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران ، Hamid.molayi@iau.ac.ir
چکیده: (115 مشاهده)
مقدمه: سلامت روان مادر-کودک با تحریفهای شناختی مادران مرتبط است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر دل بستگی و درمان شناختی- رفتاری بر تحریف شناختی در مادران دارای فرزند پیش دبستانی یا دبستانی بود. روش:پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل مادران مراجعه کننده به مراکز مشاوره سازمان بهزیستی غرب شهر تهران در سال 1401 بودند. با روش نمونهگیری در دسترس 60 نفر مادر انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه مداخله (درمان مبتنی بر دل بستگی و درمان شناختی- رفتاری) و یک گروه گواه جایگزین شدند (هرگروه 20 نفر). ابزارهای پژوهش شامل فرم اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه تحریفهای شناختی بین فردی(ICDS) بود. نتایج : بین نمراتتحریفهای شناختی گروههای: درمان مبتنی بر دل بستگی، درمان شناختی- رفتاری و گواه تفاوت معناداری وجود دارد (0/001>p). آزمون بنفرونی نشان داد که با وجود عدم تفاوت معنادار بین دو روش درمانی ((0/05<p)) اما اختلاف میانگین تاثیر درمان مبتنی بر دل بستگی اندکی بیش از درمان شناختی- رفتاری بود. نتیجه گیری: درمان مبتنی بر دل بستگی و درمان شناختی رفتاری هر دو روش مناسبی جهت بهبود تحریفهای شناختی مادران است. با توجه به اقتضای شرایط میتوان از هر کدام از درمانهای مطرح شده برای کاهش تحریفهای شناختی مادران دارای کودک دبستانی و یا پیش دبستانی استفاده کرد.
Haghiri S, Molayi H, Khosropour F. Comparing the Effectiveness of Attachment-Based Therapy and Cognitive-Behavioral Therapy on Cognitive Distortion in Mothers with Elementary School or Preschool Children. JPEN 2025; 11 (2) :10-20 URL: http://jpen.ir/article-1-762-fa.html
حقیری سمانه، مولایی حمید، خسروپور فرشید. مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر دل بستگی و درمان شناختی- رفتاری برتحریف های شناختی در مادران دارای کودک دبستانی یا پیش دبستانی. مجله پرستاری کودکان. 1403; 11 (2) :10-20