استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، واحد خرم آباد ، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد ، ایران ، hasanvand121@gmail.com
چکیده: (254 مشاهده)
مقدمه: اخیرا درمانهای غیردارویی خصوصا رویکرد درمانی توانبخشی شناختی برای بهبود ساختارها و کارکردهای درگیر در اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی مورد توجه قرار گرفته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه تأثیر تمرینات تحریک دهلیزی و تمرینات چرخشی بر کارکرد تعادلی دوگانه شناختی و حرکتی کودکان مبتلا به نقص توجه- بیش فعالی بود. روش: در این پژوهش 24 نفر از کودکان 8-11 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی شهر خرمآباد بصورت تصادفی خوشه ای انتخاب و به سه گروه مساوی تمرینات تحریک دهلیزی، تمرینات چرخشی و کنترل تقسیم شدند. گروههای تجربی به مدت 6 هفته (سه جلسه یکساعتی در هفته)، تحت مداخله تمرینات منتخب تحریک دهلیزی و چرخشی قرار گرفتند. گروه کنترل در این مدت فعالیت بدنی خاصی انجام ندادند. از آزمون برخاستن و حرکت کردن زماندار با نگهداشتن فنجان آب در دست جهت ارزیابی عملکرد حرکتی- تعادل و به همراه شمارش معکوس 15 عدد بهطور تصادفی جهت ارزیابی عملکرد شناختی-تعادل استفاده شد. نتایج : تمرینات تحریک دهلیزی و تمرینات چرخشی تأثیر معنیداری بر کارکرد تعادلی دوگانه شناختی و حرکتی کودکان مبتلا به نقص توجه- بیش فعالی داشت (0/001>P)؛ ولی بین تأثیر دو نوع تمرین فوق بر کارکرد تعادلی دوگانه شناختی و حرکتی آزمودنیها، تفاوت معنیداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: هر دو مداخله تمرینات تحریک دهلیزی و چرخشی بر بهبود کارکرد تعادلی دوگانه حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به نقص توجه- بیش فعالی تأثیر معنیدار و مشابهی داشتند. لذا هر دو روش می تواند به عنوان یک مداخله غیردارویی استفاده شود.
Nargesi S S, hasanvand B. Comparison of the effects of vestibular stimulation exercises and rotational exercises on cognitive and motor dual balance function of children with attention deficit hyperactivity disorder. JPEN 2024; 11 (1) :41-51 URL: http://jpen.ir/article-1-764-fa.html
نرگسی سیده شهلا، حسنوند بهمن. مقایسه تأثیر تمرینات تحریک دهلیزی و تمرینات چرخشی بر کارکرد تعادلی دوگانه شناختی و حرکتی کودکان مبتلا به نقص توجه - بیش فعالی. مجله پرستاری کودکان. 1403; 11 (1) :41-51