[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( پاییز 1403 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 51-41 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر تمرینات تحریک دهلیزی و تمرینات چرخشی بر کارکرد تعادلی دوگانه شناختی و حرکتی کودکان مبتلا به نقص توجه - بیش فعالی
سیده شهلا نرگسی ، بهمن حسنوند
استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، واحد خرم آباد ، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد ، ایران ، hasanvand121@gmail.com
چکیده:   (254 مشاهده)
مقدمه: اخیرا درمانهای غیردارویی خصوصا رویکرد درمانی توانبخشی شناختی برای بهبود ساختارها و کارکردهای درگیر در اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی مورد توجه قرار گرفته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه تأثیر تمرینات تحریک دهلیزی و تمرینات چرخشی بر کارکرد تعادلی دوگانه شناختی و حرکتی کودکان مبتلا به نقص توجه- بیش فعالی بود.
روش: در این پژوهش 24 نفر از کودکان 8-11 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی شهر خرمآباد بصورت تصادفی خوشه ای انتخاب و به سه گروه مساوی تمرینات تحریک دهلیزی، تمرینات چرخشی و کنترل تقسیم شدند. گروههای تجربی به مدت 6 هفته (سه جلسه یکساعتی در هفته)، تحت مداخله تمرینات منتخب تحریک دهلیزی و چرخشی قرار گرفتند. گروه کنترل در این مدت فعالیت بدنی خاصی انجام ندادند. از آزمون برخاستن و حرکت کردن زماندار با نگهداشتن فنجان آب در دست جهت ارزیابی عملکرد حرکتی- تعادل و به همراه شمارش معکوس 15 عدد بهطور تصادفی جهت ارزیابی عملکرد شناختی-تعادل استفاده شد.
 نتایج : تمرینات تحریک دهلیزی و تمرینات چرخشی تأثیر معنیداری بر کارکرد تعادلی دوگانه شناختی و حرکتی کودکان مبتلا به نقص توجه- بیش فعالی داشت (0/001>P)؛ ولی بین تأثیر دو نوع تمرین فوق بر کارکرد تعادلی دوگانه شناختی و حرکتی آزمودنیها، تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
 نتیجه گیری: هر دو مداخله تمرینات تحریک دهلیزی و چرخشی بر بهبود کارکرد تعادلی دوگانه حرکتی  و شناختی کودکان مبتلا به نقص توجه- بیش فعالی تأثیر معنیدار و مشابهی داشتند. لذا هر دو روش می تواند به عنوان یک مداخله غیردارویی استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: تمرین تحریک دهلیزی، تمرین چرخشی، تعادل دوگانه شناختی و حرکتی، نقص توجه- بیش فعالی، کودکان
متن کامل [PDF 276 kb]   (231 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/20 | پذیرش: 1403/6/13 | انتشار: 1403/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nargesi S S, hasanvand B. Comparison of the effects of vestibular stimulation exercises and rotational exercises on cognitive and motor dual balance function of children with attention deficit hyperactivity disorder. JPEN 2024; 11 (1) :41-51
URL: http://jpen.ir/article-1-764-fa.html

نرگسی سیده شهلا، حسنوند بهمن. مقایسه تأثیر تمرینات تحریک دهلیزی و تمرینات چرخشی بر کارکرد تعادلی دوگانه شناختی و حرکتی کودکان مبتلا به نقص توجه - بیش فعالی. مجله پرستاری کودکان. 1403; 11 (1) :41-51

URL: http://jpen.ir/article-1-764-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( پاییز 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4660