[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 2 - ( زمستان 1403 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 32-21 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی بازی های ادراکی حرکتی و بازیهای مهارتی بر تبحر حرکتی کودکان پیش دبستانی
آنا حسنی ، علی مصطفی لو ، ایوب منصوری
استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد گنبدکاووس، دانشگاه آزاد اسلامی، گنبدکاووس، ایران ، a.mostafaloo@gmail.com
چکیده:   (114 مشاهده)
مقدمه: با توجه به افزایش بازی­های الکترونیکی، فناوری­های جدید و کاهش فعالیت و مهارت­های حرکتی کودکان ضروری است که توجه بیشتری به ارتقا مهارت حرکتی کودکان صورت گیرد. از آن­جایی که دوران کودکی بهترین دوره برای رشد مهارت­های حرکتی به شمار می­رود . هدف از این مطالعه اثر بخشی بازی­های ادراکی–حرکتی و بازی­های مهارتی بر تبحر حرکتی کودکان پیش­دبستانی بود.
 روش­: پژوهش حاضر از نوع نیمه­تجربی با پیش­آزمون- پس­آزمون بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کودکان پیش دبستانی شش سال شهر مراوه تپه در سال تحصیلی 1402- 1401 تشکیل دادند. به همین منظور 36 کودک شش سال به روش تصادفی ساده انتخاب و در سه گروه بازی­های ادراکی-حرکتی (12=n )، بازی­های مهارتی (12=n ) و کنترل (12=n )  به صورت تصادفی ساده تقسیم شدند. قبل و پس از دوره تمرینی هشت هفته­ای از آزمون تبحر حرکتی برونیکس-اوزورتسکی (1978)، برای سنجش تبحر حرکتی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده­ها و برای بررسی تفاوت بین گروه­ها از آزمون آماری کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. کلیه عملیات آماری توسط نرم افزار SPSS ورژن 26 انجام گردید.
نتایج : نتایج نشان داد که مداخله (تمرین بازی­ها) بر افزایش تبحر حرکتی آزمودنی­ها (0/05  ؛ 105/598= F)؛  بین نمرات مهارت­های حرکتی آزمودنی­ها در پیش­ آزمون و پس­ آزمون بدون توجه به وضعیت گروه، تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری: یافته­ های حاصل از پژوهش تاکید دارند که فراهم کردن محیط غنی، هم­چنین راهنمایی، هدایت و برنامه ­ریزی جهت رسیدن به تبحر حرکتی کودکان بسیار ضروری می­باشد. بنابراین، با توجه به نتایج حاصل از تحقیق، پیشنهاد می­شود که از بازی­های ادراکی- حرکتی و مهارتی می ­توان برای بهتر شدن تبحر حرکتی کودکان استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: بازیهای ادراکی- حرکتی، بازیهای مهارتی، تبحر حرکتی، کودکان پیش دبستانی
متن کامل [PDF 294 kb]   (74 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/11/15 | پذیرش: 1403/9/27 | انتشار: 1403/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassani sosehab A, Mostafaloo A, Mansouri A. The effectiveness of perceptual-motor games and skill games on motor skills of preschool children. JPEN 2025; 11 (2) :21-32
URL: http://jpen.ir/article-1-773-fa.html

حسنی آنا، مصطفی لو علی، منصوری ایوب. اثر بخشی بازی های ادراکی حرکتی و بازیهای مهارتی بر تبحر حرکتی کودکان پیش دبستانی. مجله پرستاری کودکان. 1403; 11 (2) :21-32

URL: http://jpen.ir/article-1-773-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( زمستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4679