استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد گنبدکاووس، دانشگاه آزاد اسلامی، گنبدکاووس، ایران ، a.mostafaloo@gmail.com
چکیده: (114 مشاهده)
مقدمه: با توجه به افزایشبازیهای الکترونیکی، فناوریهای جدید و کاهش فعالیت و مهارتهای حرکتی کودکان ضروری است که توجه بیشتری به ارتقا مهارت حرکتی کودکان صورت گیرد. از آنجایی که دوران کودکی بهترین دوره برای رشد مهارتهای حرکتی به شمار میرود . هدف از این مطالعه اثر بخشی بازیهای ادراکی–حرکتی و بازیهای مهارتی بر تبحر حرکتی کودکان پیشدبستانی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی با پیشآزمون- پسآزمون بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کودکان پیش دبستانی شش سال شهر مراوه تپه در سال تحصیلی 1402- 1401 تشکیل دادند. به همین منظور 36 کودک شش سال به روش تصادفی ساده انتخاب و در سه گروه بازیهای ادراکی-حرکتی (12=n )، بازیهای مهارتی (12=n ) و کنترل (12=n )به صورت تصادفی ساده تقسیم شدند. قبل و پس از دوره تمرینی هشت هفتهای از آزمون تبحر حرکتی برونیکس-اوزورتسکی (1978)، برای سنجش تبحر حرکتی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها و برای بررسی تفاوت بین گروهها از آزمون آماری کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد.کلیه عملیات آماری توسط نرم افزار SPSS ورژن 26 انجام گردید. نتایج:نتایج نشان داد که مداخله (تمرین بازیها) بر افزایش تبحر حرکتی آزمودنیها (0/05 ؛ 105/598= F)؛ بین نمرات مهارتهای حرکتی آزمودنیها در پیش آزمون و پس آزمون بدون توجه به وضعیت گروه، تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: یافته های حاصل از پژوهش تاکید دارند که فراهم کردن محیط غنی، همچنین راهنمایی، هدایت و برنامه ریزی جهت رسیدن به تبحر حرکتی کودکان بسیار ضروری میباشد. بنابراین، با توجه به نتایج حاصل از تحقیق، پیشنهاد میشود که از بازیهای ادراکی- حرکتی و مهارتی می توان برای بهتر شدن تبحر حرکتی کودکان استفاده کرد.
Hassani sosehab A, Mostafaloo A, Mansouri A. The effectiveness of perceptual-motor games and skill games on motor skills of preschool children. JPEN 2025; 11 (2) :21-32 URL: http://jpen.ir/article-1-773-fa.html
حسنی آنا، مصطفی لو علی، منصوری ایوب. اثر بخشی بازی های ادراکی حرکتی و بازیهای مهارتی بر تبحر حرکتی کودکان پیش دبستانی. مجله پرستاری کودکان. 1403; 11 (2) :21-32