[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره ۱۱، شماره ۲ - ( زمستان ۱۴۰۳ ) ::
جلد ۱۱ شماره ۲ صفحات ۵۱-۴۲ برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی درمان ذهن آگاهی و بازی درمانی شناختی-رفتاری بر خلاقیت هیجانی نوجوانان دختر
مهناز شکری ، نبی الله اکبرنتاج شوب ، جمال صادقی ، ارسلان خانمحمدی اطاقسرا
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران. ، akbanataji@gmail.com
چکیده:   (۳۹۴ مشاهده)
مقدمه: نوجوانان جهت مواجهه با شرایط استرس­زا نیازمند استفاده از راهبردهای تنظیم­کننده شناخت و هیجانات متنوعی می­باشند و شناسایی مداخلات درمانی و آموزشی اثربخش در این زمینه می­تواند میزان عملکرد و انعطاف­پذیری شناختی آنان را افزایش دهد. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی مداخله ذهن آگاهی و بازی درمانی شناختی-رفتاری بر خلاقیت هیجانی دانش­آموزان دختر متوسطه اول شهرستان آمل بود.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی نوجوانان دانش­آموز دختر متوسطه اول پایه هفتم مدارس دولتی شهرستان آمل در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل داده­اند.  تعداد 45 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس با توجه به معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل، هر کدام ۱۵ نفر جایگزین شدند. جهت جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل (1991)، استفاده شد. خلاصه جلسات مداخله ذهن آگاهی بر گرفته از کابات زین (2003) در 8 جلسه 60 دقیقه ای و خلاصه جلسات بازی درمانی شناختی-رفتاری بر گرفته از اﺳﭙﺮیﻨﮕﺮ و ﻫﻤﮑﺎران (2012) در 10 جلسه 30 دقیقه­ای بر روی گروه های آزمایش انجام شد و برای گروه کنترل مداخله صورت نگرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر در نرم افزار SPSS-23 استفاده شد.
نتایج : یافته‌ها نشان داد که مداخله ذهن آگاهی و بازی درمانی شناختی-رفتاری بر خلاقیت هیجانی، دانش­آموزان دختر متوسطه اول شهرستان آمل اثر دارد (P≤0/01). اما بازی درمانی شناختی-رفتاری بر خلاقیت هیجانی اثربخش­تر از مداخله ذهن آگاهی است (P≤0/01).
نتیجه­ گیری: درمان­های ذهن آگاهی و بازی درمانی شناختی-رفتاری با توجه به تاکید هر دو بر جنبه ­های مدیریت و کنترل هیجانی نوجوانان می­توانند بر خلاقیت هیجانی نوجوانان مؤثر واقع شوند.
واژه‌های کلیدی: بازی‌درمانی شناختی-رفتاری، خلاقیت هیجانی، دختر، ذهن آگاهی، نوجوانان.
متن کامل [PDF 292 kb]   (۱۹۱ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/10 | پذیرش: 1403/8/1 | انتشار: 1403/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shokri M, akbarnataj N, sadeghi J, khanmohammadi A. Comparing the effectiveness of mindfulness therapy and cognitive-behavioral game therapy on the emotional creativity of teenage girls. JPEN 2025; 11 (2) :42-51
URL: http://jpen.ir/article-1-783-fa.html

شکری مهناز، اکبرنتاج شوب نبی الله، صادقی جمال، خانمحمدی اطاقسرا ارسلان. مقایسه اثربخشی درمان ذهن آگاهی و بازی درمانی شناختی-رفتاری بر خلاقیت هیجانی نوجوانان دختر. مجله پرستاری کودکان. ۱۴۰۳; ۱۱ (۲) :۴۲-۵۱

URL: http://jpen.ir/article-۱-۷۸۳-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( زمستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4699