استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران. ، akbanataji@gmail.com
چکیده: (۳۹۴ مشاهده)
مقدمه: نوجوانان جهت مواجهه با شرایط استرسزا نیازمند استفاده از راهبردهای تنظیمکننده شناخت و هیجانات متنوعی میباشند و شناسایی مداخلات درمانی و آموزشی اثربخش در این زمینه میتواند میزان عملکرد و انعطافپذیری شناختی آنان را افزایش دهد. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی مداخله ذهن آگاهی و بازی درمانی شناختی-رفتاری بر خلاقیت هیجانی دانشآموزاندخترمتوسطهاولشهرستانآمل بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی نوجوانان دانشآموز دختر متوسطه اول پایه هفتم مدارس دولتی شهرستان آمل در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادهاند. تعداد 45 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس با توجه به معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل، هر کدام ۱۵ نفر جایگزین شدند. جهت جمعآوری دادهها ازپرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل (1991)، استفاده شد. خلاصه جلسات مداخله ذهن آگاهی بر گرفته از کابات زین (2003) در 8 جلسه 60 دقیقه ای و خلاصه جلسات بازی درمانی شناختی-رفتاری بر گرفته از اﺳﭙﺮیﻨﮕﺮ و ﻫﻤﮑﺎران (2012) در 10 جلسه 30 دقیقهای بر روی گروه های آزمایش انجام شد و برای گروه کنترل مداخله صورت نگرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر در نرم افزار SPSS-23 استفاده شد. نتایج :یافتهها نشان داد که مداخله ذهن آگاهی وبازی درمانی شناختی-رفتاری بر خلاقیت هیجانی، دانشآموزان دختر متوسطه اول شهرستان آمل اثر دارد (P≤0/01). اما بازی درمانی شناختی-رفتاری بر خلاقیت هیجانی اثربخشتر از مداخله ذهن آگاهی است (P≤0/01). نتیجه گیری:درمانهای ذهن آگاهی و بازی درمانی شناختی-رفتاری با توجه به تاکید هر دو بر جنبه های مدیریت و کنترل هیجانی نوجوانان میتوانند بر خلاقیت هیجانی نوجوانان مؤثر واقع شوند.
shokri M, akbarnataj N, sadeghi J, khanmohammadi A. Comparing the effectiveness of mindfulness therapy and cognitive-behavioral game therapy on the emotional creativity of teenage girls. JPEN 2025; 11 (2) :42-51 URL: http://jpen.ir/article-1-783-fa.html
شکری مهناز، اکبرنتاج شوب نبی الله، صادقی جمال، خانمحمدی اطاقسرا ارسلان. مقایسه اثربخشی درمان ذهن آگاهی و بازی درمانی شناختی-رفتاری بر خلاقیت هیجانی نوجوانان دختر. مجله پرستاری کودکان. ۱۴۰۳; ۱۱ (۲) :۴۲-۵۱