[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 2 - ( زمستان 1403 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 60-52 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه دقت خواندن، سیالی خواندن و درک مطلب در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری با و بدون علائم اضطراب
مهدی عبداله زاده رافی ، علی ارتگلی ، سعید آریاپوران
کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران ، aliortegoli7557@gmail.com
چکیده:   (118 مشاهده)
مقدمه: دانش‌آموزان دچار اختلال یادگیری با مشکلات زیادی در زمینه خواندن روبه‌رو هستند از قبیل دقت، سیالی و درک مطلب خواندن. یکی از عواملی که ممکن است مشکلات دانش‌آموزان دچار اختلال یادگیری در حوزه‌های مختلف خواندن را افزایش دهد، اضطراب است بنابراین هدف این پژوهش، مقایسه دقت، سیالی و درک مطلب خواندن دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری با و بدون علائم اضطراب بود.
روش: روش پژوهش حاضر علی- مقایسه‌ای بود. جامعه پژوهش حاضر شامل تمامی دانش‌آموزان پایه‌های اول، دوم و سوم دچار اختلال یادگیری شهر اراک در سال تحصیلی 1401-1400 بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند 36 نفر (18 نفر بدون علائم اضطراب و 18 نفر با علائم اضطراب) انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اضطراب اسپنس (1998)، آزمون تشخیصی خواندن شیرازی و نیلی پور (1384) و مقیاس هوش وکسلر کودکان (2003) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون دقیق فیشر و t مستقل در نرم‌افزار SPSS تحلیل شد.
نتایج : نتایج نشان داد که دقت و سیالی خواندن دانش‌آموزان دچار اختلال یادگیری با و بدون علائم اضطراب تفاوت آماری معناداری ندارد (0/05p>) ولی درک مطلب خواندن دانش‌آموزان دچار ناتوانی یادگیری بدون اضطراب به‌صورت معناداری بالاتر از دانش‌آموزان دچار اضطراب بود (0/001p<).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های می‌توان گفت که اضطراب نقشی در دقت و سیالی خواندن دانش‌آموزان دچار اختلال یادگیری ندارد ولی می‌تواند درک مطلب آنها را کاهش دهد.
واژه‌های کلیدی: اختلال یادگیری، اضطراب، دقت خواندن، درک مطلب، سیالی خواندن
متن کامل [PDF 269 kb]   (64 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/10 | پذیرش: 1403/9/14 | انتشار: 1403/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdollahzadeh Rafi M, Ortegoli A, Ariapooran S. Comparison of reading accuracy, reading fluency and reading comprehension in students with learning disabilities with and without anxiety symptoms. JPEN 2025; 11 (2) :52-60
URL: http://jpen.ir/article-1-789-fa.html

عبداله زاده رافی مهدی، ارتگلی علی، آریاپوران سعید. مقایسه دقت خواندن، سیالی خواندن و درک مطلب در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری با و بدون علائم اضطراب. مجله پرستاری کودکان. 1403; 11 (2) :52-60

URL: http://jpen.ir/article-1-789-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( زمستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4679