کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران ، aliortegoli7557@gmail.com
چکیده: (118 مشاهده)
مقدمه: دانشآموزان دچار اختلال یادگیری با مشکلات زیادی در زمینه خواندن روبهرو هستند از قبیل دقت، سیالی و درک مطلب خواندن. یکی از عواملی که ممکن است مشکلات دانشآموزان دچار اختلال یادگیری در حوزههای مختلف خواندن را افزایش دهد، اضطراب استبنابراین هدف این پژوهش، مقایسه دقت، سیالی و درک مطلب خواندن دانشآموزان دارای اختلال یادگیری با و بدون علائم اضطراب بود. روش: روش پژوهش حاضر علی- مقایسهای بود. جامعه پژوهش حاضر شامل تمامی دانشآموزان پایههای اول، دوم و سوم دچار اختلال یادگیری شهر اراک در سال تحصیلی1401-1400 بود که به روش نمونهگیری هدفمند 36 نفر (18 نفر بدون علائم اضطراب و 18 نفر با علائم اضطراب) انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اضطراب اسپنس (1998)، آزمون تشخیصی خواندن شیرازی و نیلی پور (1384) و مقیاس هوش وکسلر کودکان (2003) بود. دادهها با استفاده از آزمون دقیق فیشر و t مستقل در نرمافزار SPSS تحلیل شد. نتایج :نتایج نشان داد که دقت و سیالی خواندن دانشآموزان دچار اختلال یادگیری با و بدون علائم اضطراب تفاوت آماری معناداری ندارد (0/05p>) ولی درک مطلب خواندن دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری بدون اضطراب بهصورت معناداری بالاتر از دانشآموزان دچار اضطراب بود (0/001p<). نتیجهگیری:با توجه به یافتههای میتوان گفت که اضطراب نقشی در دقت و سیالی خواندن دانشآموزان دچار اختلال یادگیری ندارد ولی میتواند درک مطلب آنها را کاهش دهد.
Abdollahzadeh Rafi M, Ortegoli A, Ariapooran S. Comparison of reading accuracy, reading fluency and reading comprehension in students with learning disabilities with and without anxiety symptoms. JPEN 2025; 11 (2) :52-60 URL: http://jpen.ir/article-1-789-fa.html
عبداله زاده رافی مهدی، ارتگلی علی، آریاپوران سعید. مقایسه دقت خواندن، سیالی خواندن و درک مطلب در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری با و بدون علائم اضطراب. مجله پرستاری کودکان. 1403; 11 (2) :52-60