دانشیار، گروه روان شناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. ، abasi.mo@lu.ac.ir
چکیده: (15 مشاهده)
مقدمه :دانشآموزان یکی از گروههای در معرض خطر ناامیدی و افکار خودکشی هستند. تشخیص زودهنگام افکار خودکشی بسیار مهم و ضروری است. یکی از مهمترین عوامل مؤثر در کاهش افکار و اقدام به خودکشی، مؤلفههای سرمایههای روانشناختی (خودکارآمدی، خوشبینی، امیدواری و تابآوری) افراد است. باوجود پژوهشهای انجامشده درزمینه اثربخشی سرمایه روانشناختی بر سلامت روان، شکاف تحقیقاتی بر روی دانشآموزان دارای افکار خودکشی وجود دارد.هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهی شناختی-رفتاری بر مؤلفههای سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی، خوشبینی، امیدواری، تابآوری) در دانشآموزان دختر دارای افکار خودکشی بود. روش: این پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر خرمآباد در سال تحصیلی 1402-1403 بود. نمونه آماری شامل 30 نفر بود که از بین 3 مدرسه از کل مدارس دخترانه متوسطه دوم به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و بهطور تصادفی در گروههای آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار داده شدند. همه شرکتکنندگان پرسشنامه افکار خودکشی بک و همکاران (1979) را برای غربالگری و پرسشنامه سرمایه روانشناختی مکگی (2011) را بهعنوان پیشآزمون تکمیل کردند. در ادامه آزمودنیهای گروههای آزمایش مداخلههای مبتنی بر آموزش شناختی – رفتاری برایان و راد (2018) را به مدت 10 جلسه 90 دقیقهای، بهصورت یک جلسه در هفته بهصورت گروهی دریافت کردند. پس از پایان مداخله آموزشی، مجدداً اعضای گروههای آزمایش و گواه پرسشنامه سرمایه روانشناختی را بهعنوان پسآزمون تکمیل کردند. نتایج: آموزش بر افزایش مؤلفههای سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی، امیدواری، تابآوری و خوشبینی) تأثیر معناداری داشت (0/01 p<). همچنین نتایج تحلیل کوواریانس تکمتغیری نشانداد که آموزش گروهی شناختی-رفتاری بر مؤلفههای سرمایه روانشناختی تأثیر معناداری داشت (0/01 p<). نتیجهگیری: نتایج نشان داد آموزش گروهی شناختی-رفتاری میتواند یک روش مداخلهای کارآمد برای بهبود سرمایه روانشناختی دانشآموزان دختر باشد پیشنهاد میشود این برنامه آموزشی برای دانشآموزان با افکار خودکشی مورداستفاده قرار گیرد.
Parvardeh M, Abasi M, Gadampour E. The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Training on the Components of Psychological Capital (Self-efficacy, Optimism, Hope and Resilience) in Female Students with Suicidal Thoughts. JPEN 2025; 11 (4) :47-57 URL: http://jpen.ir/article-1-801-fa.html
پرورده محبوبه، عباسی محمد، قدمپور عزتاله. اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری بر مؤلفههای سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی، خوشبینی، امیدواری و تابآوری) در دانشآموزان دختر دارای افکار خودکشی. مجله پرستاری کودکان. 1404; 11 (4) :47-57