[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 4 - ( تابستان 1404 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 57-47 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری بر مؤلفه‌های سرمایه ‌روان‌شناختی (خودکارآمدی، خوش‌بینی، امیدواری و تاب‌آوری) در دانش‌آموزان دختر دارای افکار خودکشی
محبوبه پرورده ، محمد عباسی ، عزت‌اله قدم‌پور
دانشیار، گروه روان شناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. ، abasi.mo@lu.ac.ir
چکیده:   (15 مشاهده)
مقدمه : دانش‌آموزان یکی از گروه‌های در معرض خطر ناامیدی و افکار خودکشی هستند. تشخیص زودهنگام افکار خودکشی بسیار مهم و ضروری است. یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در کاهش افکار و اقدام به خودکشی، مؤلفه‌های سرمایه‌های روان‌شناختی (خودکارآمدی، خوش‌بینی، امیدواری و تاب‌آوری) افراد است. باوجود پژوهش‌های انجام‌شده درزمینه اثربخشی سرمایه روان‌شناختی بر سلامت روان، شکاف تحقیقاتی بر روی دانش‌آموزان دارای افکار خودکشی وجود دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهی شناختی-رفتاری بر مؤلفه‌های ‌سرمایه روان‌شناختی (خودکارآمدی، خوش‌بینی، امیدواری، تاب‌آوری) در دانش‌آموزان دختر دارای افکار خودکشی بود.
روش: این پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر خرم‌آباد در سال تحصیلی 1402-1403 بود. نمونه‌ آماری شامل 30 نفر بود که از بین 3 مدرسه از کل مدارس دخترانه متوسطه دوم به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله‌ای انتخاب و به‌طور تصادفی در گروه­های آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار داده شدند. همه شرکت­کنندگان پرسشنامه افکار خودکشی بک و همکاران (1979) را برای غربال­گری و پرسشنامه سرمایه روان‌شناختی مک­گی (2011) را به‌عنوان پیش­آزمون تکمیل کردند. در ادامه آزمودنی­های گروه­های آزمایش مداخله­های مبتنی بر آموزش شناختی رفتاری برایان و راد (2018) را به مدت 10 جلسه 90 دقیقه­ای، به‌صورت یک جلسه در هفته به‌صورت گروهی دریافت کردند. پس از پایان مداخله آموزشی، مجدداً اعضای گروه­های آزمایش و گواه پرسشنامه­ سرمایه روان‌شناختی را به‌عنوان پس­آزمون تکمیل کردند.
نتایج: آموزش بر افزایش مؤلفه‌های سرمایه روان‌شناختی (خودکارآمدی، امیدواری، تاب­آوری و خوش­بینی) تأثیر معناداری داشت (0/01 p<). همچنین نتایج تحلیل کوواریانس تک‌متغیری نشان‌داد که آموزش گروهی شناختی-رفتاری بر مؤلفه‌های سرمایه روان‌شناختی تأثیر معناداری داشت (0/01 p<).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد آموزش گروهی شناختی-رفتاری می‌تواند یک روش مداخله­ای کارآمد برای بهبود سرمایه روان‌شناختی دانش­آموزان دختر باشد پیشنهاد می‌شود این برنامه آموزشی برای دانش‌آموزان با افکار خودکشی مورداستفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: آموزش گروهی شناختی-رفتاری، افکار خودکشی، سرمایه روان‌شناختی
متن کامل [PDF 283 kb]   (4 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/9 | پذیرش: 1404/4/9 | انتشار: 1404/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parvardeh M, Abasi M, Gadampour E. The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Training on the Components of Psychological Capital (Self-efficacy, Optimism, Hope and Resilience) in Female Students with Suicidal Thoughts. JPEN 2025; 11 (4) :47-57
URL: http://jpen.ir/article-1-801-fa.html

پرورده محبوبه، عباسی محمد، قدم‌پور عزت‌اله. اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری بر مؤلفه‌های سرمایه ‌روان‌شناختی (خودکارآمدی، خوش‌بینی، امیدواری و تاب‌آوری) در دانش‌آموزان دختر دارای افکار خودکشی. مجله پرستاری کودکان. 1404; 11 (4) :47-57

URL: http://jpen.ir/article-1-801-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( تابستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4714