[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( پاییز 1404 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 47-37 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی درمانی بر گوشه گیری و مهارتهای اجتماعی-هیجانی کودکان جانبازان
صدیقه سالاری ، محمدعلی فردین ، سوفیا خانقاهی
استادیار گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران ، fardinmohamadali@yahoo.com
چکیده:   (9 مشاهده)
مقدمه: پدر و مادر از جمله افراد مهم در تربیت و سلامت­ روان کودکان هستند. اخیراً توجه زیادی به چالش­های روابط عاطفی و اجتماعی کودکان و نقش بازی­درمانی والدین در حل این چالش­ها شده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی بر مهارت­های اجتماعی-هیجانی و گوشه­گیری فرزندان جانبازان انجام شد.
روش : جامعه­آماری در این پژوهش نیمه تجربی؛ شامل کلیه نوآموزان پیش دبستانی فرزند جانبازان شهر زاهدان بود. تعداد 30 دانش­آموز با روش نمونه­گیری هدفمند در سال 1401 به عنوان نمونه تحقیق تعیین شد که در دو گروه مجزای (15 دانش­آموز در گروه آزمون و 15 دانش­آموز در گروه گواه) جایگزین­شدند. ابزار گردآوری داده­ها، شامل پرسشنامه غربالگری مهارت­های اجتماعی-هیجانی کودکان میلر (1977) و پرسشنامه انزوای اجتماعی مدرسی یزدی(1393) بود.
ننتایج: نتایج نشان داد بر اساس میانگین متغیر گوشه گیری (60/6 ±43/46) و مهارت­های اجتماعی( 123/86±159/20) بازی درمانی بر کاهش گوشه گیری و افزایش مهارت­های عاطفی فرزندان جانبازان مؤثر بود (0/0001>p).
نتیجه گیری­: با توجه به نتایج تحلیل آماری، با بازی­کردن با اسباب بازی­های مختلف قوه تخیل کودک تقویت می­شود و هماهنگی بین عواطف و رفتار وی ایجاد شد. بر این اساس پیشنهاد گردید که سازمان نظام روان‌شناسی کشور نسبت به طراحی، اجرا و ارزیابی دوره­های ضمن خدمت آشنایی روان درمانگران مراکز روان درمانگری دولتی و خصوصی با انواع روش­های بازی‌درمانی و پروتکل اجرایی هرکدام اقدامات لازم را صورت دهد و زمینه­ای را فراهم آورد تا گذراندن این دوره از شروط تمدید مجوز فعالیت ایشان در این مراکز باشد.  
واژه‌های کلیدی: بازی درمانی، کودکان جانبازان، گوشه گیری، مهارت‌های عاطفی
متن کامل [PDF 285 kb]   (4 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/9/20 | پذیرش: 1404/6/12 | انتشار: 1404/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

salari S, fardin M, khanghahi S. The effectiveness of play therapy on isolation and social-emotional skills of children of veterans. JPEN 2025; 12 (1) :37-47
URL: http://jpen.ir/article-1-810-fa.html

سالاری صدیقه، فردین محمدعلی، خانقاهی سوفیا. اثربخشی بازی درمانی بر گوشه گیری و مهارتهای اجتماعی-هیجانی کودکان جانبازان. مجله پرستاری کودکان. 1404; 12 (1) :37-47

URL: http://jpen.ir/article-1-810-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( پاییز 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4722