[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 4 - ( تابستان 1404 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 35-24 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه بیش‌تمرکزی و خلاقیت بدخواهانه در سه زیر گروه بی‌توجهی، بیش‌فعالی-تکانشگری، و ترکیبی اختلال نارسایی توجه - بیش‌فعالی
غزاله نهاوندی ، اشکان ناصح ، عباسعلی حسین‌خانزاده
استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران ، ashkan.naseh@guilan.ac.ir
چکیده:   (8 مشاهده)
مقدمه: پژوهش‌های بسیاری به بررسی نشانه‌های اختلال نارسایی توجه‌-بیش‌فعالی پرداخته‌اند. اما در مورد برخی ویژگی‌های منسوب به این اختلال و بررسی آن‌ها در زیرگروه‌های بی‌توجهی، بیش‌فعالی-تکانشگری، و ترکیبی خلأ پژوهشی وجود دارد. هدف پژوهش حاضر مقایسه بیش‌تمرکزی و خلاقیت بدخواهانه در سه زیرگروه اختلال نارسایی توجه‌-بیش‌فعالی بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی نوجوانان دارای نشانه‌های اختلال نارسایی توجه‌-بیش‌فعالی مقطع دوم متوسطه در سال تحصیلی 1403-1402شهر رشت بود که از بین آن‌ها 150 نوجوان شامل 50 نفر در زیرگروه بی‌توجهی، 50 نفر در زیرگروه بیش‌فعالی-تکانشگری، و 50 نفر در زیرگروه ترکیبی به شیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابتدا معلمان پرسشنامه علائم مرضی کودکان (1994) را تکمیل کردند و سپس دانش‌آموزانی که نشانه‌های اختلال نارسایی توجه‌_بیش‌فعالی را داشتند به مقیاس رفتار خلاقیت بدخواهانه (2016) و پرسشنامه وضعیت غرقگی روانشناسی مثبت‌گرا (2013)  پاسخ دادند.
نتایج : نتایج نشان داد میزان بیش‌تمرکزی در زیرگروه بی‌توجهی بیشتر از زیرگروه ترکیبی و بیش‌فعالی-تکانشگری است و در زیرگروه ترکیبی نیز بیشتر از زیرگروه بیش‌فعالی-تکانشگری است ( 0/05 p<). اما میزان خلاقیت بدخواهانه در سه زیرگروه اختلال نارسایی توجه‌-بیش‌فعالی تفاوت معناداری نداشت (0/05 p>).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش، به نظر می‌رسد که میزان بیش‌تمرکزی در هر یک از زیرگروه‌های اختلال نارسایی توجه‌-بیش‌فعالی متفاوت بوده و راهکارهای خاصی جهت هدایت و به‌کارگیری مناسب  از حالت بیش‌تمرکزی موردنیاز است. این یافته می‌تواند به معلمان، والدین، و درمانگران کمک کند تا چالش‌های مربوط به توجه را در هر گروه بهتر درک کنند و راهکارهای مناسب‌تری را ارائه دهند. همچنین پژوهشگران می‌توانند از پرسشنامه‌های اعتباریابی شده در این پژوهش برای بررسی متغیرهای مرتبط با خلاقیت بخواهانه و بیش‌تمرکزی استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: اختلال نارسایی توجه‌-بیش‌فعالی، بیش‌تمرکزی، خلاقیت بدخواهانه.
متن کامل [PDF 298 kb]   (3 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/2/9 | پذیرش: 1404/3/7 | انتشار: 1404/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nahavandi G, Naseh A, Hosseinkhanzadeh A A. A Comparison of Hyperfocus and Malevolent Creativity in the Inattentive, Hyperactive-Impulsive, and Combined Subtypes of Attention-Deficit /Hyperactivity Disorder. JPEN 2025; 11 (4) :24-35
URL: http://jpen.ir/article-1-830-fa.html

نهاوندی غزاله، ناصح اشکان، حسین‌خانزاده عباسعلی. مقایسه بیش‌تمرکزی و خلاقیت بدخواهانه در سه زیر گروه بی‌توجهی، بیش‌فعالی-تکانشگری، و ترکیبی اختلال نارسایی توجه - بیش‌فعالی. مجله پرستاری کودکان. 1404; 11 (4) :24-35

URL: http://jpen.ir/article-1-830-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( تابستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4714