[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( زمستان 1401 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 34-24 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان شیوع اختلال بی نظمی خلق اخلالگر و اختلالات همراه آن در دانش آموزان پسر 9 تا 12 ساله شهرستان بوشهر
خاتون پورمودت ، حمیدطاهر نشاط دوست ، محمدباقر کجباف ، هوشنگ طالبی
استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، m.b.kaj@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (1037 مشاهده)
مقدمه :یکی از اختلالات بحث‌برانگیز که اولین بار در DSM-5 مطرح‌شده است، اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر است، ویژگی اصلی این اختلال طغیان­های مکرر و شدید خشم به‌صورت کلامی و رفتاری و تحریک‌پذیری به‌صورت مداوم است. این مطالعه باهدف بررسی میزان فراوانی  اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر و اختلالات همراه با آن انجام‌شده است.
روش: شرکت‌کنندگان این پژوهش شامل 2063 دانش‌آموز 9 تا 12 ساله( پایه سوم تا ششم ابتدایی) در سال تحصیلی 1397 شهر بوشهر بود که به‌وسیله سه ابزار که عبارتند از 1- پرسشنامه خشم و تحریک‌پذیری محقق ساخته 2- پرسشنامه CSI-4 و 3-مصاحبه بالینی بر اساس DSM-5 مورد ارزیابی قرار گرفتند.
نتایج : میزان شیوع اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر در کودکان 6/1 درصد بود. رگرسیون لجستیک چندمتغیره نشان داد بیش فعالی/کمبود توجه (2/03OR= و 0/01 P=) نافرمانی مقابله­ای (5/96OR= و 0/001 P=)، اختلال سلوک (3/52OR= و 0/003 P=) اضطراب فراگیر (7/99OR= و 0/000 P=) و اضطراب اجتماعی (2/32OR= و 0/001 P=) به­ طور معنی­ داری شانس اختلال همبود با اختلال بی ­نظمی خلق اخلالگر را دارا است. اختلال افسردگی و ویژگی‌های جمعیت شناختی به طور معنی دار شانس همبودی با اختلال بی­ نظمی خلق اخلالگر را نداشتند.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که میزان شیوع اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر نزدیک و مطابق با میزان فراوانی این اختلال با توجه به DSM-5 هست؛ و با اختلالات هیجانی و رفتاری نیز همبودی بالایی دارد.
واژه‌های کلیدی: بی‌نظمی خلق اخلالگر، همبودی اختلالات، خشم و تحریک پذیری
متن کامل [PDF 303 kb]   (295 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/7 | پذیرش: 1401/3/31 | انتشار: 1401/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pourmaveddat K, Neshat Doost H T, Kajbaf M B, Talebi3 H. Assessment of Prevalence of Disruptive Mood Dysregulation Disorder and its Comorbidities in Nine- to Twelve-Year-Old Male Students in Bushehr. JPEN 2022; 9 (2) :24-34
URL: http://jpen.ir/article-1-649-fa.html

پورمودت خاتون، نشاط دوست حمیدطاهر، کجباف محمدباقر، طالبی هوشنگ. بررسی میزان شیوع اختلال بی نظمی خلق اخلالگر و اختلالات همراه آن در دانش آموزان پسر 9 تا 12 ساله شهرستان بوشهر. مجله پرستاری کودکان. 1401; 9 (2) :24-34

URL: http://jpen.ir/article-1-649-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( زمستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4652