[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 4 - ( تابستان 1395 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 44-50 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی درمانی گروهی بر علایم نافرمانی مقابله‌ای و اختلال رفتار در کودکان 6 تا 9 ساله‌ی دارای علائم بیش‌فعالی-کاستی توجه
سعید آریاپوران ، آرزو اسکندری
استادیار استادیار، گروه روانشناسی، روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران ، s.ariapooran@malayeru.ac.ir
چکیده:   (3237 مشاهده)

مقدمه: کودکان مبتلا به بیش‌فعالی/کاستی توجه (ADHD) از مشکلات هیجانی و رفتاری زیادی در رنج هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی‌درمانی گروهی بر علایم نافرمانی مقابله‌ای و اختلال رفتار در کودکان دارای علائم ADHD بود.

روش­: در این مطالعه مداخله‌ای بیست پسر دارای علائم ADHD در شهر اصفهان به طور تصادفی در گروه شاهد و مداخله جایگزین شدند. برای جمع­ آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی علایم مرضی کودکان (CSI-4) استفاده شد. گروه آزمایش، بازی‌درمانی گروهی (بازی کلمات احساسی، بازی صندلی‌ها و بازی بادکنک خشم) را در طول 10 جلسه دریافت نمودند، درحالی‌که گروه شاهد هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته­ ها: یافته‌ها نشان داد که بازی‌درمانی گروهی بر کاهش علایم ADHD (0/001>p)،  نافرمانی مقابله‌ای (0/001>p) و اختلال رفتار (0/01>p) در کودکان مبتلا به ADHD تأثیر معنی‌دار داشته است.

نتیجه­ گیری: نتایج از اثربخشی بازی‌درمانی گروهی بر کاهش ADHD، نافرمانی مقابله‌ای و اختلال رفتار در کودکان دارای علایم ADHD حمایت می‌کند. بنابراین بازی‌درمانی گروهی می‌تواند به عنوان یک مداخله‌ی درمانی در کاهش مشکلات روانشناختی این کودکان مورد استفاده واقع شود.

واژه‌های کلیدی: بازی درمانی گروهی، بیش فعالی/کاستی توجه، نافرمانی مقابله‌ای، اختلال رفتار
متن کامل [PDF 953 kb]   (713 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۴/۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ariapooran S, Eskandari A. Effectiveness of Group Play Therapy on Symptoms of Oppositional Defiant and Behavior Disorder in 6-9 Age Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. JPEN. 2016; 2 (4) :44-50
URL: http://jpen.ir/article-1-155-fa.html

آریاپوران سعید، اسکندری آرزو. اثربخشی بازی درمانی گروهی بر علایم نافرمانی مقابله‌ای و اختلال رفتار در کودکان 6 تا 9 ساله‌ی دارای علائم بیش‌فعالی-کاستی توجه. مجله پرستاری کودکان. 1395; 2 (4) :44-50

URL: http://jpen.ir/article-1-155-fa.html



دوره 2، شماره 4 - ( تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742