دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار گروه روانشناسی دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران ، anesayan@gmail.com
چکیده: (7179 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر پیش بینی تنظیمهیجان بر اساس سبکهای دلبستکی و سبکهای فرزندپروری ادراک شده در دانش آموزان مقطع متوسطه بود. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر شهر بجنورد است. نمونه شامل 167 دانش آموز است که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش از سه ابزار سبکهای دلبستگی، سبکهای فرزندپروری و تنظیم هیجان استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخص های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (همبستگی و تحلیل رگرسیون) استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین تنظیم هیجان با دلبستگی ایمن رابطه خطی معنی داری وجود دارد (p<0/01). اما بین سبک دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا و سبکهای فرزندپروری ادراک شده با تنظیم رابطه ی معنی داری وجود ندارد (p>0/01). نتیجه گیری: با استناد به یافته های این پژوهش میتوان گفت که دلبستگی ایمن در رشد هیجانی نوجوانان نقش دارد.پرستاران نقش مهمی در ارایه خدمات جامع به کودکان و نوجوانان با مشکلات هیجانی و رفتاری و خانواده های آن هادارند، چنین یافته هایی می تواند در مواقع لازم مورد استفاده پرستاران قرار گیرد.
Nesayan A, asadi gandomani R. Prediction of Emotion Regulation Based on Attachment Styles and Perceived Parenting Styles in Adolescents. JPEN 2018; 5 (1) :1-10 URL: http://jpen.ir/article-1-274-fa.html
نساییان عباس، اسدی گندمانی رقیه. پیش بینی تنظیم هیجان بر اساس سبکهای دلبستکی و سبکهای فرزندپروری ادراک شده در نوجوانان. مجله پرستاری کودکان. 1397; 5 (1) :1-10