عضو هئیت علمی گروه بهداشت عمومی، دانشکده پرستاری قائن، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران. ، z.barzegari@bums.ac.ir
چکیده: (7054 مشاهده)
مقدمه:دوران کودکی از مهمترین مراحل زندگی است. اغلب اختلالات رفتاری ناشی از کمبود توجه به دوران حساس کودکی است. کسب اطلاعات در زمینه وسعت و شیوع اختلالات رفتاری کودکان و عوامل زمینه ساز آن به منظور ارتقاء خدمات روانشناسی و ایجاد معیارهای پیشگیری کننده در زمینه سلامت ذهنی و روانی کودکان اساسی است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان مقطع ابتدایی و عوامل موثر بر آن در سال 1395 انجام شد. روش:پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی میباشد که در سال 1395در شهر قاین بر روی 384 نفر از دانشآموزان مقطع ابتدایی در شهر قاین انجام گرفت. نمونه گیری به صورت تصادفی چندمرحله ای و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد راتر فرم والدین و معلم بود. یافته ها:نتایج نشان داد از نظر والدین 6/16درصد و از نظر معلمین 1/11 درصد از نمونه ها در پژوهش مبتلا به اختلالات رفتاری بودند. شیوع اختلال وضعیت تحصیلی از نظر معلم رابطه معنی داری داشت(05/0.(P<شیوع اختلال با اعتیاد والدین از نظر والدین رابطه معنیداری داشت (0/05. (P<از نظر والدین و معلم بین شیوع اختلال با سایر مشخصات دموگرافیک رابطه آماری معناداری حاصل نشد (0/05. (P> نتیجه گیری:شیوع اختلالات رفتاری در کودکان حاضر در این پژوهش در مقایسه با سایر مطالعات مشابه کمتر گزارش شد. که اختلاف موجود در نتایج مطالعات مختلف را میتوان به تفاوت در شرایط خانوادگی، فرهنگی، روانی و اجتماعی حاکم بر زندگی کودک تعریف و به جوامع مورد بررسی ارتباط داد.
Jahani H, Barzegari Esfeden Z, Jani M, Razmara M, Shahani S, Momeni K et al . The prevalence of behavioral disorders among school children in Qaen.2016-2017. JPEN 2018; 5 (1) :38-45 URL: http://jpen.ir/article-1-304-fa.html
جهانی حسن، برزگری اسفدن زهره، جانی محمدرضا، رزم آرا محمدرضا، شاهانی سارا، مومنی کبری و همکاران.. بررسی شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان مقطع ابتدایی و عوامل مؤثر بر آن در شهر قاین در سال 1395. مجله پرستاری کودکان. 1397; 5 (1) :38-45