دانشجوی کارشناسی ارشد کودکان ، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ،زاهدان ، ایران. ، @gmail.com
چکیده: (3420 مشاهده)
مقدمه: کدهای اخلاقی ابزارهایی هستند که جهت تصمیم گیری بهتر پرستاران در تعامل با بیمار، خانواده، همکاران پرستار و دیگر اعضای کادر درمانی کاربرد دارند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر مدل توانمند سازی حرفه ای پرستاری بر رعایت کدهای اخلاقی از دیدگاه پرستاران و مادران کودکان بستری در بخش های کودکان بود. روش: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی دو گروهه با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. که بر روی 31 نفر پرستار و 200 نفر از مادران کودکان بستری به صورت سرشماری انجام شد. نمونه ها به طور تصادفی ساده در دو گروه قرار گرفتند. ابزار جمع اوری داده ها در این مطالعه شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه اختصاصی رعایت کدهای اخلاق حرفه ای بود که در دو مرحله قبل و بعد از اجرای الگو تکمیل گردید. یافتهها: میانگین نمره رعایت کدهای اخلاقی از دیدگاه مادران قبل از مداخله 71/64و در گروه کنترل 77/30بود و بعد از مداخله 89/38و در گروه کنترل 92/48بود. بین دو گروه نظر اختلاف معناداری وجود داشت (002/0=P). نتیجه گیری: توانمند سازی حرفه ای پرستاران موجب ارتقا عملکرد پرستاران در رعایت کدهای اخلاقی و بهبود دیدگاه مادران در خصوص رعایت کدهای اخلاقی توسط پرستاران گردید. از آنجا که پرستاران بیشترین ارتباط را با بیماران و مراقبین آنها دارند، لذا ضروری است تا مسئولان حوزه سلامت، برنامه های آموزشی مدونی را در این زمینه در دستور کار خود قرار دهند.
Salar A, Ghaljaei F, aminizadehbzenjani A. Effect of professional empowerment Model on ethical codes implementation from nurse’s and Mother’s viewpoint.. JPEN 2021; 7 (3) :29-35 URL: http://jpen.ir/article-1-481-fa.html
سالار علیرضا، قلجایی فرشته، امینی زاده بزنجانی اطهره. تاثیر الگوی توانمند سازی حرفه ای بر رعایت کدهای اخلاقی از دیدگاه پرستاران و مادران کودکان بستری. مجله پرستاری کودکان. 1400; 7 (3) :29-35