استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ، hgholamzade23@yahoo.com
چکیده: (2367 مشاهده)
مقدمه: مشکلات رفتاری به عنوان مجموعه پیچیدهای از مشکلات هیجانی، شناختی و رفتاری میباشند، که به وسیله فقدان کنترل و عدم پایبندی به اصول اخلاقی و اجتماعی و اختلال در رفتار به شیوه مطلوب جامعه شناخته میشوند. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر تنظیم هیجانبر تکانشگری و پرخاشگری دانش آموزان با مشکلات رفتاری بود. روش : روش پژوهش حاضر نیمهمداخلهی طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه شاهد بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم ابتدائی (کلاس چهارم، پنجم و ششم) با مشکلات رفتاری شهرستان تبریز بودند. نمونه پژوهش نیز شامل 36 دانش آموز دختر و پسر دوره دوم ابتدائی با مشکلات رفتاری بودند. برای انتخاب نمونه، ابتدا از ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر تبریز، به صورت خوشهای سه مدرسه ابتدائی دوره دوم دختر و سه مدرسه دوره دوم پسر انتخاب شدند و پرسشنامه مشکلات رفتاری کوای و پترسون توسط معلم تکمیل گردید و از میان دانش آموزانی که نمره بالایی در پرسشنامه مشکلات رفتاری کوای و پترسون کسب کرده بودند، 36 نفر با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج به عنوان نمونه نهایی انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه مداخله (18 نفر) و شاهد (18 نفر) جایگزین شدند. برای جمع آوری دادهها از چک لیست تجدید نظرشده مشکلات رفتاری،پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) و مقیاس تکانشوری بارات (1994) استفاده شد. نتایج : درمان شناختی مبتنی بر تنظیم هیجانبر پرخاشگری و تکانشگری کودکان در گروه مداخله معنادار است (0/001>P)؛ با توجه به مجذور ایتا در هر یک از متغیرهای پرخاشگری (بدنی، کلامی، خشم و خصومت) به ترتیب 0/240، 0/260، 0/196 و 0/221 و تکانشگری (عدم برنامهریزی، حرکتی و شناختی) به ترتیب 0/270، 0/283 و 0/251 درصد تغییرات با توجه به درمان شناختی مبتنی بر تنظیم هیجانتبیین میشوند. نتیجه گیری: درمان شناختی مبتنی بر تنظیم هیجان بر کاهش تکانشگری و پرخاشگری در کودکان با مشکلات رفتاری مؤثر است.
gholamzade nikjoo H, Alivandi Vafa M, Tabatabaei S M, Moheb N. The effectiveness of emotion regulation-based cognitive therapy on impulsivity and aggression of students with behavioral problems. JPEN 2022; 9 (1) :22-33 URL: http://jpen.ir/article-1-527-fa.html
غلامزاده نیکجو حانیه، علیوندی وفا مرضیه، طباطبائی سید محمود، محب نعیمه. اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر تنظیم هیجان بر تکانشگری و پرخاشگری دانش آموزان با مشکلات رفتاری. مجله پرستاری کودکان. 1401; 9 (1) :22-33