گروه تربیت بدنی و عوم ورزشی،دانشکده علوم انسانی، واحدکازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران. ، jahadian86@gmail.com
چکیده: (942 مشاهده)
مقدمه: انگیزش بعنوان انگیزه درونی کودک برای کسب توانمندی در یک تکلیف، به گونه ای که تکلیف ومهارت موردنظر تا اندازه ای چالش برانگیز باشد تعریف میشود. هدف از تحقیق حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه ایرانی پرسشنامه انگیزش برتر در کودکان 23-6 ماه می باشد. روش : روش پژوهش حاضر توصیفی – پیمایشی است که بدین منظور 1047 کودک 23-6 ماه بصورت طبقه ای- تصادفی از لحاظ انگیزش توسط والدین خود امتیاز گذاری شدند، پرسشنامه انگیزش برتر دارای 38 سئوال و 7 خرده مقیاس در طیف 5 لیکرتی برای کمی بودن آن استفاده شد. برای روانسازی پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی(نظرات متخصصان)، سازه( تحلیل عاملی تائیدی) و پایایی از روش آلفای کرونباخ برای تعیین ثبات درونی پرسشنامه استفاده شده است، شاخص KMO برای کفایت نمونه گیری و آزمون بارتلت برای کرویت داده های پرسشنامه مورد مطالعه استفاده قرار گرفت. نتایج: شاخص کایزر-مایر-اولکین (KMO) برابر با0/89 و شاخص بارتلت در سطح 0/001معنادار می باشد نتایج تحلیل عاملی تائیدی نشان داد که پرسشنامه انگیزش برتر دارای روایی و برازش مطلوب می باشد، 7خرده مقیاس انگیزش برتر دارای بارهای عاملی مطلوب(0/99-0/75) می باشد و هیچ کدام از سئوال های پرسشنامه انگیزش برتر حذف نشده، همچنین ضریب آلفای کرونباخ 0/95 میباشد که نشان میدهد پرسشنامه انگیزش برتر در سطح قابل قبول پایا می باشد، ثبات درونی در تمامی خرده مقیاس ها قابل قبول بود(بیشتر از 0/70) بجز واکنش منفی(0/60) و شایستگی عمومی(0/63) که در سطح متوسط گزارش شدند. نتیجه گیری : نسخه ایرانی پرسشنامه انگیزش برتر دارای ویژگیهای روانسنجی بالا و قوی می باشد که قابل استفاده علمی و عملی برای متخصصان و روانشناسان رشد کودک میباشد.
jahadian sarvestani H. Psychometric properties of the Iranian version of the Mastery Motivation Questionnaire (DMO18) in children 6-23 months. JPEN 2022; 8 (3) :27-36 URL: http://jpen.ir/article-1-590-fa.html
جهادیان سروستانی هاجر. بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه ایرانی پرسشنامه انگیزش برتر(DMO18) در اطفال23-6 ماه. مجله پرستاری کودکان. 1401; 8 (3) :27-36