:: دوره 8، شماره 4 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 95-86 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مداخله درمانی نوروفیدبک بر افزایش مهارت‌های شناختی کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی
محمدرضا روحبخش ایلی مقدم ، محمود جاجرمی ، مجید قشونی
دکترای مشاوره، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، بجنورد، ایران ، jajarmi_ma@yahoo.com
چکیده:   (1211 مشاهده)
مقدمه: درمان نوروفیدبک جزء درمان­های جایگزین برای کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی در نظر گرفته شده است که هدف از آن بهینه سازی توانمندی های مغزی است. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی مداخله درمانی نوروفیدبک بر افزایش مهارت­های شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی بود.
روش­: پژوهش حاضر از نوع طرح های نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه آزمایش و گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانش‏آموزان 7-11 ساله دارای نشانه‏های اختلال نقص توجه/بیش فعالی شهر مشهد در سال ­تحصیلی 99-1398 بود. نمونه پژوهش تعداد 24 نفر از افراد واجد شرایط که داوطلب شرکت در مطالعه شده بودند در دو گروه آموزش نوروفیدبک و کنترل اختصاص یافتند. آموزش نوروفیدبک در 36 جلسه برروی گروه آزمایش اجرا شد. مقیاس­های درجه بندی کانرز و هوش آزمای تهران- استنفورد- بینه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با تحلیل آزمون اندازه گیری مکرر و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد (05/0=α).
نتایج: نتایج نشان داد درمان نوروفیدبک به طور معنی داری موجب افزایش مهارت­های شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی می شود(0/05p).
نتیجه­ گیری: با توجه به یافته­های این پژوهش پیشنهاد می­گردد از رویکرد درمانی آموزش نوروفیدبک جهت افزایش مهارت­های شناختی کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: اختلال نقص توجه/بیش فعالی، نوروفیدبک، مهارتهای شناختی
متن کامل [PDF 318 kb]   (431 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/19 | پذیرش: 1400/11/18 | انتشار: 1401/5/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها