اثربخشی مداخله درمانی نوروفیدبک بر افزایش مهارتهای شناختی کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی
|
محمدرضا روحبخش ایلی مقدم ، محمود جاجرمی ، مجید قشونی |
دکترای مشاوره، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، بجنورد، ایران ، jajarmi_ma@yahoo.com |
|
چکیده: (1211 مشاهده) |
مقدمه: درمان نوروفیدبک جزء درمانهای جایگزین برای کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی در نظر گرفته شده است که هدف از آن بهینه سازی توانمندی های مغزی است. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی مداخله درمانی نوروفیدبک بر افزایش مهارتهای شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع طرح های نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه آزمایش و گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانشآموزان 7-11 ساله دارای نشانههای اختلال نقص توجه/بیش فعالی شهر مشهد در سال تحصیلی 99-1398 بود. نمونه پژوهش تعداد 24 نفر از افراد واجد شرایط که داوطلب شرکت در مطالعه شده بودند در دو گروه آموزش نوروفیدبک و کنترل اختصاص یافتند. آموزش نوروفیدبک در 36 جلسه برروی گروه آزمایش اجرا شد. مقیاسهای درجه بندی کانرز و هوش آزمای تهران- استنفورد- بینه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با تحلیل آزمون اندازه گیری مکرر و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد (05/0=α).
نتایج: نتایج نشان داد درمان نوروفیدبک به طور معنی داری موجب افزایش مهارتهای شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی می شود(0/05≥p).
نتیجه گیری: با توجه به یافتههای این پژوهش پیشنهاد میگردد از رویکرد درمانی آموزش نوروفیدبک جهت افزایش مهارتهای شناختی کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی استفاده شود. |
|
واژههای کلیدی: اختلال نقص توجه/بیش فعالی، نوروفیدبک، مهارتهای شناختی |
|
متن کامل [PDF 318 kb]
(431 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/1/19 | پذیرش: 1400/11/18 | انتشار: 1401/5/10
|
|
|
|