استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران. ، Mbardideh@yahoo.com
چکیده: (1317 مشاهده)
مقدمه:کودکانبااختلالیادگیریخاصدیکتهاغلبدارایخودکارآمدیپایین هستندکهاساساازشکستهایتحصیلیوادراکمشکلناشیمیشود. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی مداخله رفتاردرمانی شناختیبر خودکارآمدی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص دیکته انجام شد. روش :روش تحقیق در این پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه آموزشی و کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دارای اختلال خاص دیکتهنویسی در مقطع ابتدایی در مرکز توانمندسازان ذهن شهر تهران در سال تحصیلی 1400- 1399 بود. از بین آنها تعداد 30 دانش آموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص (دیکته) بر اساس ملاکهای ورود و خروج و به شیوه نمونهگیری هدفمند و به صورت در دسترس گزینششده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار داده شدند. مداخله رفتاردرمانی شناختی برای گروهآزمایش به صورت 2 جلسه (90 دقیقهای) در هفته و به مدت یک ماه و نیم طی 6 هفته (12 جلسه) اجرا گردید وگروه کنترل در نوبت انتظار قرار گرفتند. ابزارپژوهششامل مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر (1982) بود. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج:یافته های پژوهش نشان داد که مداخله رفتار درمانی شناختی بر خودکارآمدی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص دیکته تاثیرمعناداری داشت (P<0.05). نتیجه گیری:باتوجهبهیافتههایپژوهشمیتواننتیجهگرفتکه مداخله رفتاردرمانی شناختی قادراستسبب افزایش خودکارآمدی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص دیکته شود. لذا مراکز آموزشی، خدمات روانشناختی و مشاوره میتوانند برای بهبود خودکارآمدی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص دیکته از این روش بهرهمند شوند.
Parvizian M, Bardideh M R, Mozafari M, Omidvar B. Cognitive behavioral therapy package and its effectiveness on self-efficacy of students special learning disorders (Dictation). JPEN 2022; 9 (1) :76-88 URL: http://jpen.ir/article-1-653-fa.html
پرویزیان مهرناز، بردیده محمدرضا، مظفری محمد، امیدوار بنفشه. تدوین بسته رفتاردرمانی شناختی و اثربخشی آن بر خودکارآمدی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص دیکته. مجله پرستاری کودکان. 1401; 9 (1) :76-88