استاد گروه بیماری های کودکان، مرکز طبی کودکان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران ، kadivarm@tums.ac.ir
چکیده: (360 مشاهده)
مقدمه : ارتباط مطلوب بین اعضای تیم درمانی خصوصاً پزشک و پرستار میتواند از طریق ایجاد جو اخلاقی مناسب، در پیشگیری از بروز تنش مؤثر بوده و باعث ارتقا کیفیت مراقبت شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین نگرش پرستاران و پزشکان نسبت به تشریک مساعی بین پزشک و پرستار در بخشهای مراقبت ویژه نوزادان بیمارستانهای آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی منتخب تهران صورت گرفت. روش: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، که در بخش های ویژه نوزادان بیمارستانهای آموزشی منتخب دانشگاه های علوم پزشکی در تهران بر روی گروههای پزشکی و پرستاری در سال 1398 صورت گرفت، تعداد 234 نفر از پزشکان و پرستاران که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، در مطالعه شرکت کردند. جهت جمع آوری دادهها از فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه تشریک مساعی جفرسون استفاده شد. دادهها توسط نرم افزارSPSS.V21و با استفاده از آزمونهای آماری تی،پیرسون و آنووا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج : در این مطالعه 69% از پرستاران و 54% از پزشکان نسبت به تشریک مساعی پزشک و پرستار نگرش منفی(تمایل کمتربه تشریک مساعی) داشتند. میانگین نمره نگرش پرستاران 24/15و درصد فراوانی آن (40/25%) در مقابل پزشکان 25/ 70با درصد فراوانی (42/80%) است(P<0.05).یشترین میانگین نمره در این پرسشنامه مربوط به حوزه کار تیمی و اشتراک اطلاعات در میان پزشکان و پرستاران به ترتیب 6/75 و 8/73 بود. رابطه معناداری بین نگرش پرستاران با سابقه کار، ساعت کاری و داشتن بیمه مسئولیت یافت شد .(P<0.05) نتیجه گیری: نتایج نشان داد اکثریت پرستاران و پزشکان شاغل در بخش های مراقبت ویژه نوزادان نسبت به تشریک مساعی پزشک و پرستار نگرش منفی به تشریک مساعی پزشک-پرستار داشتند نگرش پرستاران و پزشکان شرکت کننده در این در وضعیت مطلوبی نیست. از علل مهم نمره منفی نگرش پرستاران و پزشکان به تشریک مساعی شاید بتوان به عدم در نظر گرفتن پرستار به عنوان رکن مهم تیم درمانی و دادن اختیار کافی به پرستار جهت مشارکت اشاره داشت. با توجه به اهمیت موضوع، شناخت عوامل موثر در بهبود این رابطه و تلاش در جهت ارتقا آن، پیشنهاد میشود.