دکترای تخصصی پرستاری) ، گروه پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیروان، شیروان، ایران ، farhadie_1967@yahoo.com
چکیده: (6151 مشاهده)
مقدمه: برخورداری از تغذیه مناسب در دوره نوجوانی، سلامت نسبی آینده آنها را تحت تاثیر قرار میدهد. به نظر میرسد مدل فراتئوری تغییر به عنوان یک چارچوب مفهومی برای درک فرآیند رفتار بهداشتی در ارتقاء رفتار تغذیهای سالم در دانشآموزان از طریق فرآیندهای تجربی و رفتاری موثر باشد. این مطالعه با هدف تعیین کاربرد مدل فراتئوری تغییر در ارتقاء رفتار تغذیهای سالم در دانش آموزان با تاکید بر مصرف میوه جات وسبزیجات" انجام شد.
روش: در این مطالعه مداخلهای 250 نفر دانش آموزان متوسطه دوره اول شهرستان شیروان به روش در دسترس وارد مطالعه شدند. پس از تعیین مرحله ای که هر یک از دانشآموزان در آن قرار گرفته بودند به دو گروه مداخله و شاهد بر اساس قرعه تقسیم شدند. در گروه مداخله آموزش به روش سخنرانی و براساس گام های مدل فراتئوری تغییر داده شد و در گروه شاهد اموزش به روش سخنرانی معمولی ارایه گردید. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، مقیاس مرحلهبندی شده و الگوریتم موسسه ملی سرطان آمریکا(1997) و مقیاس تعدیل شدهی اسپکتر توسط جنیفر – دی – نویا و همکاران (2006) برای مصرف میوه وسبزیجات بود.
یافته ها: نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری بین میزان مصرف میوه جات و سبزیجات در گروه مداخله و شاهد وجود دارد(0/05> p). همچنین در گروه مداخله بطور معنی داری تعداد افراد بیشتری به مراحل بالاتر تغییر (آمادگی، عمل،نگهداری) منتقل شده بودند(0/05> p).
نتیجه گیری:بکارگیریمدل فراتئوری تغییر وآموزش براساس آن روش مناسبی برای طراحی مداخلات جهت افزایش میزان مصرف میوه و سبزیجات در میان دانش آموزان است.
Farhadie A, Farhadie M. The effect of Transtheoretical Model on the healthy eating behavior in schools students of Shirvan city. JPEN 2016; 3 (1) :21-30 URL: http://jpen.ir/article-1-145-fa.html
فرهادی ابوالفضل، فرهادی مهران. تاثیر اجرای مدل فراتئوری تغییر در رفتار تغذیه ای سالم در دانش آموزان مدارس شهرستان شیروان. مجله پرستاری کودکان. 1395; 3 (1) :21-30