استادیار گروه روان شناسی دانشگاه اردکان. ، azadechoobforoush@ardakan.ac.ir
چکیده: (5941 مشاهده)
مقدمه:اختلال بیش فعالی ، و نقص توجه یک بیماری عصبی رفتاری است کهبا بیقراری بیش از حد، بی توجهی حواس پرتی وتکانشگری مشخص می شود .این اختلال می تواند در عملکرد تحصیلی کودک و ایجاد یا حفظ تعاملات اجتماعی آنها مشکل ایجاد کند.هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی راهبردهای فراشناختی بر علایم بیش فعالی و نقص توجه و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه درشهر یزد بود.
روش:این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل ) بود.که بر روی 48 دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی اجرا شد. شرکت کنندگان به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(بیش فعال و گروه نقص توجه) و گواه جایگزین شدند. پرسشنامهی تشخیص نشانه های اختلال نقص توجه و بیش فعالی ، مصاحبه بالینی و کارنامه علمی دانش آموزان در مراحل پیشآزمون، و پس آزمون به کار گرفته شد. دانش آموزان گروه آزمایش در 8 جلسه آموزش راهبردهای فراشناختی شرکت کردند.افراد گروه گواه هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند.داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد.
یافته ها : نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه کاهش معنی داری در علایم بیش فعالی و نقص توجه و افزایش معناداری در پیشرفت تحصیلی کسب کرده است (0/05P<).
نتیجه گیری: آموزش راهبردهای فراشناختی می تواند به طور معنادار علایم بیش فعالی و نقص توجه را کاهش داده و موجب افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه شود.
choobforoushzadeh A, mahmoodi meymand V, Fatemi Aghda N. The effectiveness of Metacognitive strategies on symptoms of Attention-Deficit/Hyperactivity and Educational Achievement . JPEN 2017; 3 (4) :56-63 URL: http://jpen.ir/article-1-206-fa.html
چوب فروش زاده آزاده، محمودی میمند وحید، فاطمی عقدا نسرین. اثربخشی راهبردهای فراشناختی بر علایم بیش فعالی و نقص توجه و پیشرفت تحصیلی . مجله پرستاری کودکان. 1396; 3 (4) :56-63