[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 3، شماره 4 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 63-56 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی راهبردهای فراشناختی بر علایم بیش فعالی و نقص توجه و پیشرفت تحصیلی
آزاده چوب فروش زاده ، وحید محمودی میمند ، نسرین فاطمی عقدا
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه اردکان. ، azadechoobforoush@ardakan.ac.ir
چکیده:   (5941 مشاهده)

مقدمه: اختلال بیش فعالی ، و نقص توجه یک بیماری عصبی رفتاری است که با  بیقراری بیش از حد، بی توجهی  حواس پرتی وتکانشگری مشخص می شود .این اختلال می تواند در عملکرد تحصیلی کودک و ایجاد یا حفظ تعاملات اجتماعی آنها مشکل ایجاد کند.هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی راهبردهای فراشناختی بر علایم بیش فعالی و نقص توجه و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه درشهر یزد بود.

روش:این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل ) بود.که بر روی 48 دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی اجرا شد. شرکت کنندگان به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(بیش فعال و گروه نقص توجه) و گواه جایگزین شدند. پرسشنامه‌ی تشخیص نشانه های اختلال نقص توجه و بیش فعالی ، مصاحبه بالینی و کارنامه علمی دانش آموزان  در مراحل پیش‌آزمون، و پس آزمون به کار گرفته شد. دانش آموزان گروه آزمایش در 8 جلسه آموزش راهبردهای فراشناختی شرکت کردند.افراد گروه گواه  هیچ گونه مداخله  ای دریافت  نکردند.داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد.

یافته ها : نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه کاهش معنی داری در علایم بیش فعالی و نقص توجه و افزایش  معناداری در پیشرفت تحصیلی کسب کرده است (0/05P<).

نتیجه گیری: آموزش راهبردهای فراشناختی می تواند به طور معنادار علایم بیش فعالی و نقص توجه را کاهش داده و موجب افزایش پیشرفت تحصیلی  دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه شود.

واژه‌های کلیدی: اختلال نقص توجه و بیش فعالی، فراشناخت، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 338 kb]   (3744 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/8/4 | پذیرش: 1395/11/21 | انتشار: 1396/3/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

choobforoushzadeh A, mahmoodi meymand V, Fatemi Aghda N. The effectiveness of Metacognitive strategies on symptoms of Attention-Deficit/Hyperactivity and Educational Achievement . JPEN 2017; 3 (4) :56-63
URL: http://jpen.ir/article-1-206-fa.html

چوب فروش زاده آزاده، محمودی میمند وحید، فاطمی عقدا نسرین. اثربخشی راهبردهای فراشناختی بر علایم بیش فعالی و نقص توجه و پیشرفت تحصیلی . مجله پرستاری کودکان. 1396; 3 (4) :56-63

URL: http://jpen.ir/article-1-206-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645