گروه پرستاری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران ، h_hojjati1362@yahoo.com
چکیده: (5061 مشاهده)
مقدمه : جراحی کودکان یک رویه متداول است این پدیده یک عملکرد استرس زا برای مادران بوده و باعث ایجاد اضطراب و کاهش خودکارآمدی آنها در مراقبت از کودک می گردد. این مطالعه با هدف بررسی اثر آموزش های راهبردی شناختی برای کاهش عوامل استرس زا و اضطراب ناشی از جراحی کودک در مادران شد. روش : در یک مطالعه کارآزمایی بالینی در مرکز آموزشی درمانی کودکان طالقانی گرگان ، 60 مادر با کودک کاندید جراحی بطور تخصیص تصادفی و در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند و برنامه آموزش های روانشناختی و مدیریت استرس برای گروه مداخله اجرا گردید ابزار گرد آوری اطلاعات مادران پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر بود. یافته ها : نتایج نشان داد که بین دو گروه قبل از مداخله اختلاف معنی داری نبود(0/68 p=).ولی بعد از مداخله میزان اضطراب در گروه مداخله نسبت به گروه کاهش معنی داری دارد( 0/01 P < ). آزمون آماری کواریانس اختلاف معنی داری را بین گروه مداخله و شاهد قبل و بعد از مداخله نشان داد(0/01 p<). لذا مادرانی که در گروه مداخله بودند نسبت به گروه شاهد ، قبل عمل جراحی کودک اضطراب کمتری داشتند . نتیجه گیری : روش های ارائه آموزش مناسب برای مادران دارای کودکان تحت جراحی می تواند بعنوان شیوه ای موثر در کاهش اضطراب مادران در تمام بکار گرفته شود.
Motahari niya H, Hojjati H. The influence of education on anxiety in mothers of children with surgery. JPEN 2019; 5 (4) :49-55 URL: http://jpen.ir/article-1-323-fa.html
مطهری نیا حسین، حجتی حمید. تاثیر آموزش بر اضطراب مادران کودکان دارای جراحی. مجله پرستاری کودکان. 1398; 5 (4) :49-55