[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 3 - ( بهار 1398 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 73-68 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی قصه گویی به شیوه بحث گروهی بر اضطراب عمومی کودکان پیش دبستانی
زهرا عبادی نژاد ، علی دشتگرد ، حسام میرسیدی
کارشناس ارشد پرستاری کودکان، هئیت علمی دانشکده پرستاری و مامائی قائن، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران. ، zahraebadi2020@gmail.com
چکیده:   (4327 مشاهده)
مقدمه
دوره سنی خردسالی یا پیش دبستانی از دوران های مهم رشد و تکامل کودکی است. این دوره از زندگی، با مشکلات گوناگونی همراه است.یکی از مهمترین این مشکلات، اضطراب عمومی می باشد. برای درمان اضطراب درمان های متعدد دارویی و غیر دارویی وجود دارد. قصه گویی به عنوان شیوه جدید و خلاق، درمان موثری برای کاهش اضطراب عمومی محسوب می شود. هدف این مطالعه تعیین تاثیر قصه گویی به شیوه  بحث گروهی بر اضطراب عمومی کودکان پیش دبستانی می باشد.
روش:
مطالعه نیمه تجربی حاضر در سال 1396 بر روی کودکان پیش دبستانی مراکز مهد کودک شهرستان قائن انجام شد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد 60 کودک انتخاب شدند. سپس این کودکان به طور تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد به تعداد مساوی قرار گرفتند. برای کودکان در گروه آزمون، 7 جلسه 60 دقیقه ای برنامه قصه گویی انجام شد. داده ها قبل و پس از مداخله با استفاده از پرسش نامه اضطراب کودکان اسپنس جمع آوری.
یافته ها:
. میانگین سنی کودکان در گروه مداخله 1/2± 6/5 سال و درگروه شاهد 1/5±6/3 سال بود. نمره اضطراب کودکان در گروه مداخله قبل از مداخله از 3/1±95 به(4/)2 88 رسید این در حالی است که در گروه شاهد نمره اضطراب از (2/3)90 به (3/5)85 رسید. نتایج بیانگر اثر بخش بودن قصه گویی بر اضطراب عمومی کودکان پیش دبستانی P=0/041) ) است.
نتیجه گیری:
قصه گویی بعنوان شیوه غیر دارویی روش مناسبی برای کاهش اضطراب است. بنابراین توصیه می شود مربیانمراکز پیش دبستانی از این شیوه در جهت کاهش اضطراب عمومی کودکان استفاده نمایند.
واژه‌های کلیدی: قصه گویی، اضطراب عمومی، کودکان پیش دبستانی
متن کامل [PDF 786 kb]   (3147 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/11/12 | پذیرش: 1397/3/12 | انتشار: 1397/12/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ebadinejad Z, dashtgard A, mirsaydy H. Effectiveness of storytelling in group discussion on anxiety of preschool children. JPEN 2019; 5 (3) :68-73
URL: http://jpen.ir/article-1-333-fa.html

عبادی نژاد زهرا، دشتگرد علی، میرسیدی حسام. اثر بخشی قصه گویی به شیوه بحث گروهی بر اضطراب عمومی کودکان پیش دبستانی. مجله پرستاری کودکان. 1398; 5 (3) :68-73

URL: http://jpen.ir/article-1-333-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4660