[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 4 - ( تابستان 1398 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 85-79 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بهره هوشی با عملکرد تحصیلی و میانجی گری تفکر انتقادی
مسعود حجازی
استادیار، گروه روانشناسی ، واحد زنجان ،دانشگاه آزاد اسلامی ، زنجان، ایران. ، masod1357@yahoo.com
چکیده:   (4095 مشاهده)
مقدمه: عملکرد تحصیلی  یک مفهوم چند بعدی است و به گونه ای به بهره هوشی، فراشناخت و تفکر نقادانه مربوط است. لذا پژوهش حاضربا هدف تعیین رابطه  بهره هوشی با عملکرد تحصیلی و میانجیگری تفکر نقادانه انجام شد.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه از نوع همبستگی می باشدو جامعه آماری آن را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر خرم دره در سال تحصیلی 96-95 تشکیل داد. از این میان 300 نفربه روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از: ماتریس های پیش رونده ریون ، پرسشنامه تفکر نقادانه و شاخص معدل تحصیلی استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزارهای spss نسخه18 و Amos نسخه 20تحلیل شد.
یافته ها: درالگوی معادلات ساختاری، روابط بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار بودو تمامی فرضیه های پژوهش مورد تایید قرار گرفتند. به عبارت بهتر همبستگی بهره هوشی با تفکرنقادانه ، همبستگی بهره هوشی با عملکرد تحصیلی  و همبستگی تفکر نقادانه باعملکرد تحصیلی  مثبت و معنی دار بود.
نتیجه گیری: بهره هوشی هم  به صورت مستقیم و هم بصورت غیر مستقیم از طریق تفکر نقادانه با عملکرد تحصیلی همبستگی دارد. یعنی با مهارت تفکر نقادانه می توان نتیجه مطلوبی از عملکرد تحصیلی گرفت، زیرا استفاده از تفکر نقادانه، موجب رشد معنادار یادگیری در دانش آموزان  می شود. لذا پیشنهاد می شود ، مهارت تفکر نقادانه ، بعنوان یک واحد درسی تعریف شود تا ضمن تقویت عملکرد تحصیلی دانش آموزان ، زمینه پذیرش همراه با نقد آراء و نظرات دیگران برای آنها فراهم گردد .
واژه‌های کلیدی: بهره هوشی، تفکر انتقادی، عملکرد تحصیلی.
متن کامل [PDF 701 kb]   (3079 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/11/14 | پذیرش: 1397/3/19 | انتشار: 1398/3/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hejazi M. The Relationship of Intelligence quotient (IQ) with Academic Performance and Critical Thinking Mediation.. JPEN 2019; 5 (4) :79-85
URL: http://jpen.ir/article-1-334-fa.html

حجازی مسعود. رابطه بهره هوشی با عملکرد تحصیلی و میانجی گری تفکر انتقادی. مجله پرستاری کودکان. 1398; 5 (4) :79-85

URL: http://jpen.ir/article-1-334-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4710