استادیار، گروه روانشناسی ، واحد زنجان ،دانشگاه آزاد اسلامی ، زنجان، ایران. ، masod1357@yahoo.com
چکیده: (4095 مشاهده)
مقدمه:عملکرد تحصیلی یک مفهوم چند بعدی است و به گونه ای به بهره هوشی، فراشناخت و تفکر نقادانه مربوط است. لذا پژوهشحاضربا هدفتعیینرابطه بهره هوشی با عملکرد تحصیلی و میانجیگری تفکر نقادانه انجام شد. روش: پژوهشحاضر یک مطالعه از نوع همبستگی می باشدو جامعهآماریآن را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر خرم دره در سال تحصیلی 96-95 تشکیل داد. از این میان 300 نفربه روش نمونه گیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. برایگردآوریدادههااز:ماتریس های پیش رونده ریون،پرسشنامه تفکر نقادانهوشاخصمعدلتحصیلیاستفادهشد. داده ها بااستفاده ازنرمافزارهایspssنسخه18و Amosنسخه 20تحلیلشد. یافته ها: درالگوی معادلات ساختاری، روابط بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار بودو تمامی فرضیه های پژوهش مورد تایید قرار گرفتند.به عبارت بهترهمبستگی بهره هوشی با تفکرنقادانه ، همبستگی بهره هوشی با عملکرد تحصیلی و همبستگی تفکر نقادانه باعملکرد تحصیلی مثبت و معنی دار بود. نتیجه گیری: بهره هوشی هم به صورت مستقیم و هم بصورت غیر مستقیم از طریق تفکر نقادانه با عملکرد تحصیلی همبستگی دارد. یعنی با مهارت تفکر نقادانه می توان نتیجه مطلوبی از عملکرد تحصیلی گرفت، زیرا استفاده از تفکر نقادانه، موجبرشد معنادار یادگیری در دانش آموزان می شود. لذا پیشنهاد می شود ، مهارت تفکر نقادانه ، بعنوان یک واحد درسی تعریف شود تا ضمن تقویت عملکرد تحصیلی دانش آموزان ، زمینه پذیرش همراه با نقد آراء و نظرات دیگران برای آنها فراهم گردد .
hejazi M. The Relationship of Intelligence quotient (IQ) with Academic Performance and Critical Thinking Mediation.. JPEN 2019; 5 (4) :79-85 URL: http://jpen.ir/article-1-334-fa.html
حجازی مسعود. رابطه بهره هوشی با عملکرد تحصیلی و میانجی گری تفکر انتقادی. مجله پرستاری کودکان. 1398; 5 (4) :79-85