استادیار، گروه روان شناسی و علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران ، A.KHODABAKHSHID@KHATAM.AC.IR
چکیده: (4590 مشاهده)
مقدمه : خانواده یک نظام اجتماعی ست که اختلال هر عضو، کل نظام را مختل می کند. وجود کودک استثنایی آسیب های جبران ناپذیری را بر خانواده وارد می کند و به دلیل نقش محوری مادر در خانه و تعامل مستمر وی با کودک بیشترین آسیب را متحمل می شود. از این رو پژوهش حاضر به منظور شناسایی تیندگی های روان شناختی در مادران با فرزند اتیسم انجام شده است . روش : روش تحقیق بر اساس ماهیت داده ها کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی ،بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری اطلاعات ، توصیفی ، از نوع مصاحبه ی نیمه ساختارمند بود . مشارکت کنندگان این پژوهش را کلیه ی مادران دارای فرزند اتیسم شهر تهران تشکیل می داد که از بین آن ها ۲۰ نفر به صورت هدفمند برای مصاحبه انتخاب شدند . به دلیل انتخاب روش پدیدارشناسی توصیفی از روش تحلیل محتوا هفت مرحله ای Collaizzi بود . یافته ها : نتایج بررسی ها نشان داد تنیدگی های مادران شرکت کننده را می توان در قالب سه طبقه ی اصلی احساسات منفی مادران، زندگی با فشارهای ملالت بار و کمبودیابی و عدم کفایت منابع حمایتی در مقایسه با استرس دسته بندی کرد. نتیجه گیری : باتوجه به نتایج به دست آمده و توجه روانشناسان و مشاوران خانواده به تنیدگی های مادران دارای فرزند اتیسم ،به نظر می رسد برگزاری کلاس های آموزشی می تواند تاثیر به سزایی در رشد مهارت و خودکارآمدی وکاهش استرس در آن هاداشته باشد .همچنین پذیرش اختلال نقش مهمی در سلامت روان مادر خواهدداشت و حضور وحمایت پدر کمک می کند تا مادر ارزش های خود رابشناسد و در نقش های دیگرش نیز فعال بماند.
loghmani Y, khodabakhshi-koolaee A. Identifying the Psychological Stress of Mothers with the Child of Autism: A qualitative study. JPEN 2019; 5 (4) :41-48 URL: http://jpen.ir/article-1-362-fa.html