دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله ، salehi_z1360@yahoo.com
چکیده: (12799 مشاهده)
مقدمه : دستورالعمل های پرستاری مبتنی بر شواهد، استانداردهای طلائی در افزایش کیفیت عملکرد بالینی و دانش پرستاران هستند. پرستاران بخش مراقبت ویژه نوزادان برای ارائه مراقبتهای با کیفیت، نیاز به راهنمائی های معتبر دارند تا بتوانند به نوزادان در معرض خطر بالا، خدمات مناسب ارایه کنند. سنجش دانش و آگاهی پرستاران مهمترین فاکتور در بهبود کیفیت خدمات مراقبت است. لذا این مطالعه با هدف تأثیر آموزش دستورالعمل های پرستاری مبتنی بر شواهد بر دانش پرستاران در بخش مراقبت ویژه نوزادان انجام شد.
روش: این مطالعه مداخله ای روی کلیه پرستاران شاغل در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان بیمارستان بقیه الله (عج) شهر تهران، در سال 1393 انجام شد. قبل و بعد از اجرای برنامه آموزش دستورالعمل ها، میزان آگاهی پرستاران به وسیله آزمونهای منطبق بر بیست دستورالعمل مراقبت پرستاری مبتنی بر شواهد اندازهگیری شد.
یافته ها: میانگین نمرات آزمون قبل از آموزش (6/03) 40 ، دو هفته بعد از آموزش (10/ 8)75/41 و دو ماه بعد از آموزش (6/33) 95/83 بود. اختلاف آماری معنی داری بین میانگین نمرات آزمون در مراحل قبل و بعد از آموزش در گروه مداخله, در مقایسه با گروه کنترل مشاهده شد(p=0/001)
نتیجه گیری: با توجه به نقش موثر دستورالعملهای مبتنی بر شواهد در ارتقاء کیفیت خدمات بهداشتی – درمانی، افزایش دانش پرستاران و بالا بردن سطح سلامت جامعه، لذا به مسئولین و مدیران بیمارستانها توصیه می شود برنامه ریزی منسجمی در خصوص آموزش دستورالعمل های پرستاری مبتنی برشواهد از طریق برگزاری کارگاه ها و گردهمایهای آموزشی داشته باشند.
salehi Z, Mokhtari Nouri J, Khademolhoseyni3 S M, Ebadi A. Effect of education of evidence-based nursing guidelines on the nurses' knowledge in the Neonatal Intensive Care Unit. JPEN 2015; 1 (2) :20-28 URL: http://jpen.ir/article-1-39-fa.html
صالحی زهرا، مختاری نوری جمیله، خادم الحسینی سید محمد، عبادی عباس. تأثیر آموزش دستورالعمل های پرستاری مبتنی بر شواهد بر میزان دانش پرستاران در بخش مراقبت ویژه نوزادان. مجله پرستاری کودکان. 1393; 1 (2) :20-28