[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 1، شماره 2 - ( زمستان 1393 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 28-20 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش دستورالعمل های پرستاری مبتنی بر شواهد بر میزان دانش پرستاران در بخش مراقبت ویژه نوزادان
زهرا صالحی ، جمیله مختاری نوری ، سید محمد خادم الحسینی ، عباس عبادی
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله ، salehi_z1360@yahoo.com
چکیده:   (12514 مشاهده)
مقدمه : دستورالعمل های پرستاری مبتنی بر شواهد، استانداردهای طلائی در افزایش کیفیت عملکرد بالینی و دانش پرستاران هستند. پرستاران بخش مراقبت ویژه نوزادان برای ارائه مراقبتهای با کیفیت، نیاز به راهنمائی های معتبر دارند تا بتوانند به نوزادان در معرض خطر بالا، خدمات مناسب ارایه کنند. سنجش دانش و آگاهی پرستاران مهمترین فاکتور در بهبود کیفیت خدمات مراقبت است. لذا این مطالعه با هدف تأثیر آموزش دستورالعمل های پرستاری مبتنی بر شواهد بر دانش پرستاران در بخش مراقبت ویژه نوزادان انجام شد.
 روش: این مطالعه مداخله ای روی کلیه پرستاران شاغل در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان بیمارستان بقیه الله (عج) شهر تهران، در سال 1393 انجام شد. قبل و بعد از اجرای برنامه آموزش دستورالعمل ها، میزان آگاهی پرستاران به وسیله آزمونهای منطبق بر بیست دستورالعمل مراقبت پرستاری مبتنی بر شواهد اندازهگیری شد.
یافته ها: میانگین نمرات آزمون قبل از آموزش (6/03) 40 ، دو هفته بعد از آموزش (10/ 8)75/41 و دو ماه بعد از آموزش (6/33) 95/83 بود. اختلاف آماری معنی داری بین میانگین نمرات آزمون در مراحل قبل و بعد از آموزش در گروه مداخله, در مقایسه با گروه کنترل مشاهده شد(p=0/001)
نتیجه گیری: با توجه به نقش موثر دستورالعملهای مبتنی بر شواهد در ارتقاء کیفیت خدمات بهداشتی – درمانی، افزایش دانش پرستاران و بالا بردن سطح سلامت جامعه، لذا به مسئولین و مدیران بیمارستانها توصیه می شود برنامه ریزی منسجمی در خصوص آموزش دستورالعمل های پرستاری مبتنی برشواهد از طریق برگزاری کارگاه ها و گردهمایهای آموزشی داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: آموزش، دستورالعملهای مبتنی برشواهد، بخش مراقبت ویژه نوزادان
متن کامل [PDF 929 kb]   (1785 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/8/7 | پذیرش: 1393/8/30 | انتشار: 1393/10/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

salehi Z, Mokhtari Nouri J, Khademolhoseyni3 S M, Ebadi A. Effect of education of evidence-based nursing guidelines on the nurses' knowledge in the Neonatal Intensive Care Unit. JPEN 2015; 1 (2) :20-28
URL: http://jpen.ir/article-1-39-fa.html

صالحی زهرا، مختاری نوری جمیله، خادم الحسینی سید محمد، عبادی عباس. تأثیر آموزش دستورالعمل های پرستاری مبتنی بر شواهد بر میزان دانش پرستاران در بخش مراقبت ویژه نوزادان. مجله پرستاری کودکان. 1393; 1 (2) :20-28

URL: http://jpen.ir/article-1-39-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 2 - ( زمستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4652