[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 1 - ( پاییز 1399 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 69-62 برگشت به فهرست نسخه ها
عنوان: تاثیر اجرای تئوری سازگاری روی بر سازگاری اجتماعی مادران کودکان کم‌توان ذهنی
عاطفه بذرافشان ، حمید حجتی
استادیار، دکترای آموزش پرستاری، گروه پرستاری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران ، h_hojjati@aliabadiau.ac.ir
چکیده:   (3613 مشاهده)
مقدمه: کم ­توانی ذهنی کودکان یک عامل نگران­کننده برای سازگاری می­باشد که خانواده­ ها  با آن مواجه هستند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر بکارگیری تئوری Roy بر سازگاری اجتماعی مادران این کودکان اجرا گردیده است.
 روش­: مطالعه تجربی حاضر با طراحی پیش ­آزمون- پس­ آزمون و دو گروهی(آزمون و کنترل) بر روی 50 نفر از مادران کودکان کم ­توان ذهنی 14-6 شهرستان گنبدکاووس در سال 96 انجام گرفت. نمونه­ گیری به ­صورت تصادفی ساده انجام شد. دوگروه مداخله و کنترل پرسشنامه ­ی دموگرافیک و سازگاری Bell adjustment questionnaires را تکمیل نمودند.گروه مداخله8 جلسه آموزشی 45 دقیقه ای(بر اساس سازه های تئوری Roy) را گذراند. دو ماه بعد مجددا هر دو گروه به تکمیل پرسشنامه­ ها پرداختند.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار میزان سازگاری در گروه آزمون قبل از مداخله 64/9±20/04 و بعد از مداخله 8/96 ±21/4و گروه کنترل قبل از مداخله 9/12  ± 22/64و بعد از مداخله 7/79  ± 23/2بود. آزمون تی­مستقل بین دو گروه ، قبل از مداخله 0/55=P و بعد از مداخله 0/14=P اختلاف معنی­ داری را نشان نداد. آزمون تی­زوج قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون0/48= P و گروه کنترل0/57=P اختلاف معنی­ داری را نشان نداد .آزمون کواریانس با حذف اثر پیش آزمون بین گروه آزمون و کنترل قبل و بعد از مداخله  اختلاف معنی ­داری را نشان نداد(0/16=P). با ضریب اتا  0/04 تنها4 0/0% مداخله بر سازگاری اجتماعی تاثیر داشت.
نتیجه ­گیری: در این پژوهش آموزش بر اساس سازه های تئوری Roy بر مولفه های سازگاری اجتماعی مادران کودکان کم­ توان ذهنی تاثیر نداشت.
واژه‌های کلیدی: Roy، کم توان ذهنی، سازگاری اجتماعی
متن کامل [PDF 237 kb]   (1549 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/11/17 | پذیرش: 1398/5/13 | انتشار: 1399/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bazrafshan A, Hojjati H. The effect of Roy adaptation theory Implementation on the social adaptation of mothers of children with intellectual disability. JPEN 2020; 7 (1) :62-69
URL: http://jpen.ir/article-1-413-fa.html

بذرافشان عاطفه، حجتی حمید. عنوان: تاثیر اجرای تئوری سازگاری روی بر سازگاری اجتماعی مادران کودکان کم‌توان ذهنی. مجله پرستاری کودکان. 1399; 7 (1) :62-69

URL: http://jpen.ir/article-1-413-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( پاییز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4660