استادیار، دکترای آموزش پرستاری، گروه پرستاری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران ، h_hojjati@aliabadiau.ac.ir
چکیده: (3613 مشاهده)
مقدمه: کم توانی ذهنی کودکان یک عاملنگرانکنندهبرایسازگاریمیباشد که خانواده ها با آن مواجه هستند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر بکارگیری تئوری Roy بر سازگاری اجتماعی مادران این کودکان اجرا گردیده است. روش:مطالعه تجربی حاضر با طراحی پیش آزمون- پس آزمون و دو گروهی(آزمون و کنترل) بر روی 50 نفر از مادران کودکان کم توان ذهنی 14-6 شهرستان گنبدکاووس در سال 96 انجام گرفت. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. دوگروه مداخله و کنترل پرسشنامه ی دموگرافیک و سازگاری Bell adjustment questionnaires را تکمیل نمودند.گروه مداخله8 جلسه آموزشی 45 دقیقه ای(بر اساس سازه های تئوری Roy) را گذراند. دو ماه بعد مجددا هر دو گروه به تکمیل پرسشنامه ها پرداختند. یافتهها: میانگین و انحراف معیار میزان سازگاری در گروه آزمون قبل از مداخله 64/9±20/04 و بعد از مداخله 8/96 ±21/4و گروه کنترل قبل از مداخله 9/12 ± 22/64و بعد از مداخله 7/79 ± 23/2بود. آزمون تیمستقل بین دو گروه ، قبل از مداخله 0/55=P و بعد از مداخله 0/14=P اختلاف معنی داری را نشان نداد. آزمون تیزوج قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون0/48= P و گروه کنترل0/57=P اختلاف معنی داری را نشان نداد .آزمون کواریانس با حذف اثر پیش آزمون بین گروه آزمون و کنترل قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی داری را نشان نداد(0/16=P). با ضریب اتا 0/04 تنها4 0/0% مداخله بر سازگاری اجتماعی تاثیر داشت. نتیجه گیری: در این پژوهش آموزش بر اساس سازه های تئوری Roy بر مولفه های سازگاری اجتماعی مادران کودکان کم توان ذهنی تاثیر نداشت.
bazrafshan A, Hojjati H. The effect of Roy adaptation theory Implementation on the social adaptation of mothers of children with intellectual disability. JPEN 2020; 7 (1) :62-69 URL: http://jpen.ir/article-1-413-fa.html
بذرافشان عاطفه، حجتی حمید. عنوان: تاثیر اجرای تئوری سازگاری روی بر سازگاری اجتماعی مادران کودکان کمتوان ذهنی. مجله پرستاری کودکان. 1399; 7 (1) :62-69