دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، smanshaee@yahoo.com
چکیده: (15524 مشاهده)
مقدمه : اختلال نقص توجه و بیش فعالی و ناتوانی یادگیری از اختلال های رایج در دوران کودکی است که آسیب های بسیاری به فرآیند تحصیلی، ارتباطی و اجتماعی این کودکان وارد می سازد. لذا هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان تفاوت نیمرخ هوشی کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی و کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری با نیمرخ هوشی کودکان عادی است.
روش: در یک مطالعه علی مقایسه ای، 90 کودک به شیوه تصادفی انتخاب گردیدند(30 کودک دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی، 30 کودک دارای ناتوانی یادگیری و 30 کودک عادی). ابزارهای مورد استفاده آزمون های هوش کودکان وکسلر، ریاضی کی مت، آگاهی واج شناختی، اختلال نگارش و پرسشنامه کانرز بود.
یافته ها: نتایج آزمون واریانس چند متغیری نشان داد که تفاوتهای معناداری بین گروهها در متغیرهای پژوهش وجود دارد ((P<0/001)، F8&166=9/66، 0/93= اثر هتلینگ). نتایج آزمونهای تک متغیری و تعقیبی نیز حاکی از آن بود که در متغیر درک مطلب کلامی فقط بین گروه کودکان دارای ناتوانی یادگیری و کودکان عادی تفاوت معنادار وجود دارد(0/05>p). در متغیر استدلال ادراکی بین هیچکدام از گروه های سه گانه(گروه اختلال نقص توجه و بیش فعالی، گروه دارای ناتوانی یادگیری و گروه عادی) تفاوت معناداری مشاهده نگردید(
P>0/05). در متغیر سرعت پردازش بین هر سه گروه(گروه اختلال نقص توجه و بیش فعالی، گروه دارای ناتوانی یادگیری و گروه عادی) به صورت دو به دو تفاوت معنادار وجود دارد(P<0/05).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده به نظر لازم می رسد در آموزش این کودکان باید به تفاوت بین نیمرخ های هوشی آنها توجه داشت و باید از شیوه آموزشی یکسان برای آنها اجتناب نمود.
Manshaei G R, Asli Azad M, Faramarzi S, Karimi Jozestani L, Arefi M, farhadi T. Comparing the intelligence profiles of children with attention deficit and hyperactivity disorder and children with learning disabilities with normal children.. JPEN 2015; 1 (2) :61-73 URL: http://jpen.ir/article-1-42-fa.html
منشئی غلامرضا، اصلی آزاد مسلم، فرامرزی سالار، کریمی جوزستانی لیلا، عارفی مژگان، فرهادی طاهره. مقایسه نیمرخ هوشی کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی و کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری با کودکان عادی.. مجله پرستاری کودکان. 1393; 1 (2) :61-73