دانشیار گروه پرستاری کودکان. مرکز تحقیقات پرستاری جامعه دانشکده پرستاری و مامایی. دانشگاه علوم پزشکی زاهدان. ایران ، ghaljaei_f@yahoo.com
چکیده: (3957 مشاهده)
مقدمه: تشنج ناشی از تب شایع ترین مشکلات کودکان 6 ماه تا 6 سال می باشد. کنترل اضطراب و عملکرد صحیح مادران از عوامل مهم مدیریت تشنج کودکان می باشد. هدف از مطالعهحاضر بررسی تاثیر آموزش بر درک عدم قطعیت بیماری و اضطراب مادران کودکان مبتلا به تشنج ناشی از تب بود. روش:مطالعه حاضر، مطالعه نیمه تجربی بود. 40 مادر مراجعه کننده به بیمارستان امام علی زاهدان، طی سال های 1397- 1396 به روش نمونه گیری در دسترس در مطالعه شرکت کردند. نمونه ها در دو گروه مداخله (40 نمونه) و کنترل (40نمونه) قرار گرفتند. گروه مداخله به صورت فردی و حضوری به مدت 3 جلسه 30-45 دقیقه، پیرامون تشنج آموزش دریافت کردند. مقیاس اضطراب اشپیل برگر و عدم قطعیت (PPUS) قبل، حین و یک ماه بعد از مداخله تکمیل گردید. یافته ها: میانگین نمره اضطراب در ابتدای مطالعه در گروه کنترل 56.63 و در گروه مداخله 56.68 و بعد از مداخله در گروه کنترل 57.05 و در گروه مداخله 40.89 بود. نمره عدم قطعیت مادران گروه مداخله از 5/03± 87/53به 5/49± 65/30پس از مداخله و گروه کنترل از 7/90± 84/18به 5/41±85/80کاهش یافت. بین دو گروه از نظر دو متغیر اختلاف معناداری وجود داشت (0.0001 = P). نتیجه گیری:آموزش می تواند به عنوان یکی از روش های کاهش اضطراب و عدم قطعیت مادران بیماران مبتلا به تشنج ناشی از تب پیشنهاد گردد. افزایش آگاهی و کاهش اضطراب می تواند به بهبود عملکرد مادران حین تشنج کمک کند.
hosseinrezaei Z, ghaljaei F, najafi F. Effect of training on understanding the uncertainty and anxiety of mothers in children with febrile seizure in a hospital: a quasi-experimental study. JPEN 2021; 6 (3) :39-44 URL: http://jpen.ir/article-1-421-fa.html
حسین رضایی زینب، قلجایی فرشته، نجفی فرشته. تاثیر آموزش بر درک عدم قطعیت بیماری و اضطراب مادران کودکان مبتلا به تشنج ناشی از تب بستری در بیمارستان: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله پرستاری کودکان. 1399; 6 (3) :39-44