[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 4 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اضطراب، افسردگی و عزت نفس کودکان سالم و مبتلا به لکنت زبان
سمانه نجفی ، مریم عشقی زاده ، مهدیه گنجی رودی ، بهاره صالحی اصل ، نجمه ابراهیمی
مربی، کارشناس ارشد آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران. ، ebrahimi.n67@gmail.com
چکیده:   (4964 مشاهده)
مقدمه: لکنت زبان در کودکان می ­تواند سلامت روان آنان را تحت تأثیر قرار دهد و تاثیر نامطلوب بر کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی کودک داشته باشد. این مطالعه با هدف مقایسه اضطراب، افسردگی و عزت نفس کودکان سالم و مبتلا به لکنت زبان مراجعه کننده به کلینیک های گفتار درمانی شهرستان­های گناباد و مشهد در سال 1396 انجام شد.
روش: این مطالعه مورد-شاهدی بر روی 270 دانش­ آموز در سال 1396 انجام شد و افراد به روش نمونه­ گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده­ ها با استفاده از فرم اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه­ های استاندارد عزت نفس پپ، اضطراب اسپنس و خودارزیابی افسردگی کودکان جمع­ آوری شد.
یافته­ ها: با توجه به نتایج پژوهش، میانگین نمره عزت نفس و ابعاد آن تفاوت آماری معنی­ داری را نشان می­دهند (0/001>P). گرچه بین دو گروه از نظر نمره کل اضطراب تفاوت آماری معناداری نبود اما میانگین خرده مقیاس­های اجتماعی، وسواس فکری و عملی و هراس فضای باز واحدهای پژوهش تفاوت آماری معنی­ داری را نشان می دهند (0/05>P). بین دو گروه از نظر شدت و نمره افسردگی تفاوت آماری معناداری وجود دارد (0/05>P).
نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می­دهد که کودکان مبتلا به لکنت زبان از اضطراب و عزت نفس پایین­ تر و افسردگی بیشتری نسبت به کودکان سالم برخوردارند. بنابراین اتخاذ تدابیر لازم به منظور پیشگیری از مشکلات روانشناختی و درمان به موقع این کودکان حائز اهمیت می باشد.
واژه‌های کلیدی: کودک، لکنت زبان، اضطراب، افسردگی، عزت نفس
متن کامل [PDF 278 kb]   (2106 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/1/29 | پذیرش: 1398/3/11 | انتشار: 1399/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi S, Eshghizadeh M, Ganji Roudi M, Salehi Asl B, ٍEbrahimi N. The Comparison of anxiety, depression and self-esteem in healthy children and children with stuttering. JPEN 2020; 6 (4) :1-10
URL: http://jpen.ir/article-1-429-fa.html

نجفی سمانه، عشقی زاده مریم، گنجی رودی مهدیه، صالحی اصل بهاره، ابراهیمی نجمه. مقایسه اضطراب، افسردگی و عزت نفس کودکان سالم و مبتلا به لکنت زبان. مجله پرستاری کودکان. 1399; 6 (4) :1-10

URL: http://jpen.ir/article-1-429-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4660