مربی، کارشناس ارشد آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران. ، ebrahimi.n67@gmail.com
چکیده: (4964 مشاهده)
مقدمه: لکنت زبان در کودکان می تواند سلامت روان آنان را تحت تأثیر قرار دهد و تاثیر نامطلوب بر کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی کودک داشته باشد. این مطالعه با هدف مقایسه اضطراب، افسردگی و عزت نفس کودکان سالم ومبتلا به لکنت زبان مراجعه کننده به کلینیک های گفتار درمانی شهرستانهای گناباد و مشهد در سال 1396 انجام شد. روش: این مطالعه مورد-شاهدی بر روی 270 دانش آموز در سال 1396 انجام شد و افراد به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها با استفاده از فرم اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه های استاندارد عزت نفس پپ، اضطراب اسپنس و خودارزیابی افسردگی کودکان جمع آوری شد. یافته ها: با توجه به نتایج پژوهش، میانگین نمره عزت نفس و ابعاد آن تفاوت آماری معنی داری را نشان میدهند (0/001>P). گرچه بین دو گروه از نظر نمره کل اضطراب تفاوت آماری معناداری نبود اما میانگین خرده مقیاسهای اجتماعی، وسواس فکری و عملی و هراس فضای باز واحدهای پژوهش تفاوت آماری معنی داری را نشان می دهند (0/05>P). بین دو گروه از نظر شدت و نمره افسردگی تفاوت آماری معناداری وجود دارد (0/05>P). نتیجه گیری: نتایجتحقیقنشانمیدهد که کودکان مبتلا به لکنت زبان از اضطراب و عزت نفس پایین تر و افسردگی بیشتری نسبت به کودکان سالم برخوردارند. بنابراین اتخاذ تدابیر لازم به منظور پیشگیری از مشکلات روانشناختی و درمان به موقع این کودکان حائز اهمیت می باشد.
Najafi S, Eshghizadeh M, Ganji Roudi M, Salehi Asl B, ٍEbrahimi N. The Comparison of anxiety, depression and self-esteem in healthy children and children with stuttering. JPEN 2020; 6 (4) :1-10 URL: http://jpen.ir/article-1-429-fa.html
نجفی سمانه، عشقی زاده مریم، گنجی رودی مهدیه، صالحی اصل بهاره، ابراهیمی نجمه. مقایسه اضطراب، افسردگی و عزت نفس کودکان سالم و مبتلا به لکنت زبان. مجله پرستاری کودکان. 1399; 6 (4) :1-10