[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 3 - ( بهار 1399 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 29-22 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری کودکان در ایران و کینگ انگلستان: یک مطالعه تطبیقی
زهرا عبادی نژاد ، منیر نوبهار ، حسن بابا محمدی
دانشیار، گروه پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران ، Nobahar43@semums.ac.ir
چکیده:   (3354 مشاهده)
مقدمه: مقایسه برنامه های درسی با یکدیگر سبب شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه شده و بستری در جهت بازنگری و نوسازی برنامه های آموزشی فراهم می کند. از آنجا که هدف برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، تامین، حفظ و ارتقای سلامت کودک و خانواده می­باشد،  لذا هدف این مطالعه مقایسه برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان ایران و کینگ انگلستان می­باشد.
روش: این مطالعه توصیفی- تطبیقی در سال 1398 انجام شد. با جستجوی اینترنتی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان دانشگاه کینگ انگلستان و ایران انتخاب شد و دو برنامه آموزشی از نظر فلسفه، اهداف، محتوای دوره تحلیل و نقاط ضعف و قوت آن­ها ارزیابی شدند. داده­ها با استفاده از کلید واژه های برنامه درسی، کارشناسی ارشد، پرستاری کودکان، ایران، انگلستان و مطالعه تطبیقی با استفاده از الگوی Bereday و در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ­ها: برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری کوکان ایران با کینگ انگلستان با وجود شباهت­ هایی که در بعضی از ویژگی­ها از قبیل فلسفه و چشم اندار دارند، یک تفاوت بسیار مهم دارد و آن این است که در ایران بر قبولی در آزمون تاکید می­شود، در حالی که در کینگ علاوه بر آزمون، انجام مصاحبه و بررسی سنوات و سوابق کاری پرستاران از اهمیت ویژه­ای برخوردار است.   
نتیجه­ گیری: انتخاب دانشجویان از بین متقاضیانی که سابقه کار بالینی دارند، ضروری است، تا تضمینی بر ارتقای کیفیت مراقبت­های پرستاری فراهم گردد توصیه می شود که مسئولین برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان در ایران جهت ارتقاء کیفیت برنامه آموزشی ضمن توجه به سنوات سابقه بالینی متقاضیان از شیوه های غیر متمرکز پذیرش دانشجویان استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: مطالعه تطبیقی، برنامه درسی، کارشناسی ارشد، پرستاری کودکان، ایران، انگلستان
متن کامل [PDF 1073 kb]   (1439 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/3/2 | پذیرش: 1398/3/20 | انتشار: 1398/12/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ebadinejad Z, nobahar M, Babamohamadi H. Comparison of Master's Degree Curriculum for Pediatric Nursing in Iran and King of England: A Comparative Study. JPEN 2021; 6 (3) :22-29
URL: http://jpen.ir/article-1-439-fa.html

عبادی نژاد زهرا، نوبهار منیر، بابا محمدی حسن. مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری کودکان در ایران و کینگ انگلستان: یک مطالعه تطبیقی. مجله پرستاری کودکان. 1399; 6 (3) :22-29

URL: http://jpen.ir/article-1-439-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645