[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 4 - ( تابستان 1400 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 9-17 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش بر سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت مادران دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان
زهرا احمدی ، زهرا لیتکوهی ، نعیمه سیدفاطمی ، حمید حقانی
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری ویژه نوزادان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران، تهران، ایران ، z.litkouhi69@gmail.com
چکیده:   (250 مشاهده)
مقدمه: بستری شدن نوزاد در بخش مراقبت ویژه و جداسازی زودهنگام نوزاد از مادر سبب ایجاد شرایط بحرانی برای مادر نوزاد می­شود. حضور مداوم مادران بر بالین این نوزادان مادران را برای برآورده کردن نیازهای اولیه جسمانی و سلامتی خود دچار اختلال کرده است. از آن جایی که آموزش سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت ،جهت حفظ سلامت مادر امری ضروری است، این پژوهش با هدف" بررسی تاثیرآموزش بر سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت مادران داری نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان" اجرا گردیده است.
روش : مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی است که نمونه گیری به صورت در دسترس در دو گروه آزمون(39 نفر) و کنترل(39 نفر) در سال 97 انجام شد. جامعه پژوهش شامل مادران دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان در مرکز آموزشی امام علی (ع) آمل دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود. ابزار گردآوری اطلاعات شامل فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه­ سبک زندگی ارتقاءدهنده­ سلامت والکر ( 1995 ) بود. پس از کسب رضایت آگاهانه، فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت توسط مادران تکمیل گردید. برنامه­ی آموزشی سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت در 6 جلسه برای گروه آزمون اجرا شد. داده­ها در دو مرحله قبل از مداخله و 3 ماه بعد از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل جمع­آوری شد.
یافته ­ها: یافته­ها نشان داد که سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت مادران و ابعاد آن 3 ماه بعد از مداخله نسبت به قبل از آن در گروه آزمون افزایش معنی داری یافته است(0.001>P). بین نمرات سبک زندگی و کلیه ابعاد بین دو گروه قبل از مداخله اختلاف معنی داری وجود نداشت. سه ماه پس از مداخله نمرات سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت مادران و ابعاد آن در گروه آزمون به صورت معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود (0/05>p).
نتیجه ­گیری: میانگین نمره سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است، بنابراین پیشنهاد می­شود که برنامه آموزشی ارتقاء سلامت بعنوان یک روش مؤثر در بهبود سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت مادران نوزاد نارس بکارگرفته شود.
واژه‌های کلیدی: مادر نوزاد نارس، آموزش، سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت
متن کامل [PDF 271 kb]   (179 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/7 | پذیرش: 1399/2/13 | انتشار: 1400/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ahmadi Z, litkouhi Z, Seyyed Fatemi N, Haqani H. Styding The effect of education on life style enhancing health in mothers with preterm infants admitted to neonatal intensive care unit. JPEN. 2021; 7 (4) :9-17
URL: http://jpen.ir/article-1-450-fa.html

احمدی زهرا، لیتکوهی زهرا، سیدفاطمی نعیمه، حقانی حمید. بررسی تاثیر آموزش بر سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت مادران دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان. مجله پرستاری کودکان. 1400; 7 (4) :9-17

URL: http://jpen.ir/article-1-450-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331