[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 1 - ( پاییز 1402 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 21-13 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی موسیقی درمانی بر مهارت‌های اجتماعی و سلامت روانشناختی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال کم توجهی- بیش فعالی
میلاد خالقیان ، ریحانه یزدی ، عشرت کریمی افشار ، سعید احمد خسروی
کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان کرمان، کرمان، ایران ، yazdi.r@gmail.com
چکیده:   (1715 مشاهده)
مقدمه: اختلال بیش­ فعالی با فعالیت فیزیکی بیش از حد، عدم توانایی در حفظ توجه و رفتارهای تکانشی مشخص می‌شود. هدف پژوهش حاضر اثربخشی موسیقی درمانی بر مهارت­های اجتماعی و سلامت روانشناختی دانش آموزان مبتلا به اختلال کم توجهی- بیش فعالی شهر کرمان بود.
روش­: روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ آماری شامل کلیه­ دانش­آموزان بیش­فعال (12-7 سال) شهر کرمان در سال 1399 بودند. با استفاده از روش هدفمند تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) انتخاب شدند. 10 جلسه آموزش 90 دقیقه­ای مداخله بر روی گروه آزمایشی انجام شد. آزمودنی‌ها به پرسشنامه‌های کانزر والدین، مهارت اجتماعی ماتسون و سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر، قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. نمرات آزمودنی‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس با استفاده از 25- SPSS تحلیل شد.
نتایج : نتایج نشان داد میانگین و انحراف­معیار مهارت­های اجتماعی در پس­آزمون گروه آزمایش از (5/74) 22/41به (6/42) 30/86افزایش یافت. میانگین و انحراف­معیار سلامت روانشناختی در پس ­آزمون گروه آزمایش از (4/99) 18/46به (4/54) 27/86افزایش یافت. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد موسیقی­ درمانی موجب افزایش مهارت­های اجتماعی و سلامت روانشناختی دانش ­آموزان بیش فعال می­شود (0/01 >p).
نتیجه­ گیری: بنابراین، از موسیقی­ درمان می­توان برای افزایش مهارت­های اجتماعی و بهبود سلامت روانی دانش آموزان بیش فعال در مراکز درمانی استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: دانش آموزان بیش فعال، سلامت روانشناختی، موسیقی درمانی، مهارت‌های اجتماعی.
متن کامل [PDF 294 kb]   (619 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/25 | پذیرش: 1401/11/19 | انتشار: 1402/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khaleghian M, Yazdi R, karimi E, Ahmad khosravi S. The effectiveness of music therapy on social skills and psychological health of students with attention deficit hyperactivity disorder. JPEN 2023; 10 (1) :13-21
URL: http://jpen.ir/article-1-491-fa.html

خالقیان میلاد، یزدی ریحانه، کریمی افشار عشرت، احمد خسروی سعید. اثربخشی موسیقی درمانی بر مهارت‌های اجتماعی و سلامت روانشناختی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال کم توجهی- بیش فعالی. مجله پرستاری کودکان. 1402; 10 (1) :13-21

URL: http://jpen.ir/article-1-491-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( پاییز 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4710