کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان کرمان، کرمان، ایران ، yazdi.r@gmail.com
چکیده: (1715 مشاهده)
مقدمه: اختلال بیش فعالی با فعالیت فیزیکی بیش از حد، عدم توانایی در حفظ توجه و رفتارهای تکانشی مشخص میشود. هدف پژوهش حاضر اثربخشی موسیقی درمانی بر مهارتهای اجتماعی و سلامت روانشناختی دانش آموزان مبتلا به اختلال کم توجهی- بیش فعالی شهر کرمان بود. روش: روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان بیشفعال (12-7 سال) شهر کرمان در سال 1399 بودند. با استفاده از روش هدفمند تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) انتخاب شدند. 10 جلسه آموزش 90 دقیقهای مداخله بر روی گروه آزمایشی انجام شد. آزمودنیها به پرسشنامههای کانزر والدین، مهارت اجتماعی ماتسون و سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر، قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. نمرات آزمودنیها با استفاده از تحلیل کوواریانس با استفاده از 25- SPSS تحلیل شد. نتایج : نتایج نشان داد میانگین و انحرافمعیار مهارتهای اجتماعی در پسآزمون گروه آزمایش از (5/74) 22/41به (6/42) 30/86افزایش یافت. میانگین و انحرافمعیار سلامت روانشناختی در پس آزمون گروه آزمایش از (4/99) 18/46به (4/54) 27/86افزایش یافت. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد موسیقی درمانی موجب افزایش مهارتهای اجتماعی و سلامت روانشناختی دانش آموزان بیش فعال میشود (0/01 >p). نتیجه گیری: بنابراین، از موسیقی درمان میتوان برای افزایش مهارتهای اجتماعی و بهبود سلامت روانی دانش آموزان بیش فعال در مراکز درمانی استفاده کرد.
Khaleghian M, Yazdi R, karimi E, Ahmad khosravi S. The effectiveness of music therapy on social skills and psychological health of students with attention deficit hyperactivity disorder. JPEN 2023; 10 (1) :13-21 URL: http://jpen.ir/article-1-491-fa.html
خالقیان میلاد، یزدی ریحانه، کریمی افشار عشرت، احمد خسروی سعید. اثربخشی موسیقی درمانی بر مهارتهای اجتماعی و سلامت روانشناختی دانشآموزان مبتلا به اختلال کم توجهی- بیش فعالی. مجله پرستاری کودکان. 1402; 10 (1) :13-21