[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 4 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 29-21 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش واسطه ای پردازش هیجانی در رابطه بین کنش های اجرایی با عملکرد تحصیلی در کودکان دو زبانه
فرشته کوسلی ، جمال صادقی ، آزاده کیاپور
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران ، jamajsadeghi84@yahoo.com
چکیده:   (1086 مشاهده)
مقدمه: کنش­های اجرایی به ­عنوان مؤثرترین فرایندهای عملکرد شناختی نقش مهمی در موفقیت تحصیلی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ­ای پردازش هیجانی در رابطه بین کنش­های اجرایی با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دو زبانه بود.
روش: روش این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه­ ی آماری شامل کلیه­ دانش آموزان دو زبانه­ ی دختر مقطع متوسطه­ ی اول در پایه­ ی نهم شهرستان بندر ترکمن در زمستان 1398 بودند که تعداد 280 دانش ­آموز بر اساس روش نمونه­ گیری خوشه­ ای چندمرحله­ ای انتخاب شدند. آزمودنی‌های دانش ­آموز به پرسشنامه‌های عملکرد تحصیلی فام و تیلور، کنش‌های اجرایی نجاتی، ﭘﺮدازش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﺑﺎﮐﺮ و همکاران پاسخ دادند.
نتایج :  کنش های اجرایی با نقش واسطه ای پردازش هیجانی در تبیین عملکرد تحصیلی اثر دارد (0/51). کنش های اجرایی بر عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دو زبانه اثر مستقیم دارد و روابط این متغیرها با یکدیگر همسو می­باشد (0/01P<).
نتیجه ­گیری: پردازش هیجانی در ارتباط بین کنش­های اجرایی و عملکرد تحصیلی، نقش واسطه­ای دارد. بنابراین با کنترل پردازش هیجانی و تقویت کنش­های اجرایی می­توان موفقیت تحصیلی دانش ­آموزان را افزایش داد.
واژه‌های کلیدی: پردازش هیجانی، عملکرد تحصیلی، کنش اجرایی، کودکان دوزبانه.
متن کامل [PDF 528 kb]   (395 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/14 | پذیرش: 1400/8/17 | انتشار: 1401/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kosali F, sadeghi J, kiapour A. The mediating role of emotional processing in the relationship between executive actions and academic performance in bilingual children. JPEN 2022; 8 (4) :21-29
URL: http://jpen.ir/article-1-518-fa.html

کوسلی فرشته، صادقی جمال، کیاپور آزاده. نقش واسطه ای پردازش هیجانی در رابطه بین کنش های اجرایی با عملکرد تحصیلی در کودکان دو زبانه. مجله پرستاری کودکان. 1401; 8 (4) :21-29

URL: http://jpen.ir/article-1-518-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645