استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران ، jamajsadeghi84@yahoo.com
چکیده: (1086 مشاهده)
مقدمه:کنشهای اجرایی به عنوان مؤثرترین فرایندهای عملکرد شناختی نقش مهمی در موفقیت تحصیلی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای پردازش هیجانی در رابطه بین کنشهای اجرایی با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دو زبانه بود. روش:روش این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری شامل کلیه دانش آموزان دو زبانه ی دختر مقطع متوسطه ی اول در پایه ی نهم شهرستان بندر ترکمن در زمستان 1398 بودند که تعداد 280 دانش آموز بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. آزمودنیهای دانش آموز به پرسشنامههای عملکرد تحصیلی فام و تیلور، کنشهای اجرایی نجاتی، ﭘﺮدازش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﺑﺎﮐﺮ و همکاران پاسخ دادند. نتایج : کنش های اجرایی با نقش واسطه ای پردازش هیجانی در تبیین عملکرد تحصیلی اثر دارد (0/51). کنش های اجرایی بر عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دو زبانه اثر مستقیم دارد و روابط این متغیرها با یکدیگر همسو میباشد (0/01P<). نتیجه گیری:پردازش هیجانی در ارتباط بین کنشهای اجرایی و عملکرد تحصیلی، نقش واسطهای دارد. بنابراین با کنترل پردازش هیجانی و تقویت کنشهای اجرایی میتوان موفقیت تحصیلی دانش آموزان را افزایش داد.
kosali F, sadeghi J, kiapour A. The mediating role of emotional processing in the relationship between executive actions and academic performance in bilingual children. JPEN 2022; 8 (4) :21-29 URL: http://jpen.ir/article-1-518-fa.html
کوسلی فرشته، صادقی جمال، کیاپور آزاده. نقش واسطه ای پردازش هیجانی در رابطه بین کنش های اجرایی با عملکرد تحصیلی در کودکان دو زبانه. مجله پرستاری کودکان. 1401; 8 (4) :21-29