استادیار، گروه آموزشی مدیریت پرستاری، مرکز تحقیقات جامعه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران. ، ghaljeh.m@gmail.com
چکیده: (2212 مشاهده)
مقدمه: سندرم نفروتیک یک اختلال شایع در کودکان می باشد که با آسیب گلومرولی همراه است. کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک، بستری های مکرر را تجربه می کنند که این امر بر روی کیفیت زندگی بیمار و خانواده تأثیر گذار است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مراقبت از خود بر کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک انجام گردید. روش : این مطالعهی نیمه تجربی در بخش اطفال بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) شهر زاهدان در سال 1397 انجام شد. 96 کودک مبتلا به سندرم نفروتیک به روش در دسترس انتخاب و به طور تصادفی ساده و با قرعه کشی در دو گروه مداخله (48 نفر) و گروه کنترل(48 نفر) تقسیم شدند. در گروه مداخله طی 4 جلسه به مدت 45 تا 30 دقیقه در چهار روز آموزش مراقبت از خود داده شد. 8 هفته پس از آموزش، کیفیت زندگی بررسی شد. از پرسشنامه کیفیت زندگی کودک نسخه 4 (Peds QL 0.4) استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از آزمون تی و SPSS v.21 استفاده شد. یافته ها: میانگین نمره کیفیت زندگی در گروه مداخله، پس از مداخله (192/28±56/02) نسبت به قبل از مداخله (164/7± 51/73) افزایش آماری معنی داری داشت (0/05P<). میانگین تغییرات نمره کیفیت زندگی بعد ازمداخله آموزشی در دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی دار داشت (0/05P<). نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد آموزش مراقبت از خود روی کیفیت زندگی تاثیر داشت. لذا به پرستاران توصیه می شود که از آموزش مراقبت از خود به عنوان یک روش کم هزینه و قابل پذیرش برای کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک استفاده کنند.
Ghaljeh M, Navidian A. The effectiveness of the self- care education programs on the quality of life in School Age children with Nephrotic Syndrome: A Quasi- Experimental Study. JPEN 2021; 7 (4) :84-93 URL: http://jpen.ir/article-1-520-fa.html
رضایی نژاد مهدی، قلجه مهناز، جلال الدینی عالیه، نویدیان علی. تاثیر آموزش برنامه مراقبت از خود بر کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به سندرم نفروتیک: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله پرستاری کودکان. 1400; 7 (4) :84-93