[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 31-23 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر موسیقی‌درمانی مبتنی بر فعالیت‌های ریتمیک بر ادراک دیداری حرکتی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
علی اکبر ارجمندنیا ، فرشته عباسی ، الناز دادور ، فاطمه جعفری ، شهرام سلیمانی
دانشیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، Arjomandnia@ut.ac.ir
چکیده:   (2155 مشاهده)
مقدمه: از جمله مشکلات کودکان دارای اختلال طیف اوتسیم وجود نابهنجاری در پردازش‌های حسی و اختلالات ادراکی حرکتی است که می‌توانند زمینه‌ساز ایجاد مشکلات رفتاری بسیاری در این گروه از کودکان شود. این پژوهش با هدف تأثیر موسیقی‌درمانی مبتنی بر فعالیت‌های ریتمیک بر ادراک دیداری حرکتی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انجام گرفت.
روش‌: طرح پژوهش حاضر شبه آزمایشی، از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم مراجعه کننده به مراکز نگهداری از کودکان اوتیسم شهر تهران در سال 1398-1397 بود که از این میان تعداد 30 کودک پسر سنین 12- 6 سال مبتلا به اختلال اوتیسم مراجعه کننده به مرکز اوتسیم دوم آوریل شهر تهران، به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به دو گروه 15 نفره (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. گروه آزمایش با استفاده از برنامه موسیقی‌درمانی  مبتنی بر فعالیت‌های ریتمیک طی 15 جلسه 45 دقیقه‌ای و 3 روز در هفته تحت آموزش قرار گرفتند.
نتایج: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که موسیقی‌درمانی مبتنی بر فعالیت‌های ریتمیک به طور معنی‌داری منجر به افزایش و نمرات خرده مقیاس هماهنگی حرکتی چشم (140/074=F، 0/001 =P)، شکل و زمینه (14/921=F، 0/001 =P)، ثبات شکل (22/818=F، 0/001 =P)، وضعیت در فضا (44/524=F، 0/001 =P) و همچنین روابط فضایی (7/685=F، 0/001 =P) متغیر مهارت‌های ادراک دیداری حرکتی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل گردید.
نتیجه‌گیری: فعالیت‌های ریتمیک همراه با موسیقی به عنوان یکی از روش‌های فعال و در دسترس اثرات مثبت و مؤثری را بر مهارت‌های ادراک دیداری حرکتی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم برجای گذاشته و می‌توان از این برنامه در راستای ارتقای مهارت‌های ادراک دیداری حرکتی این گروه از کودکان استفاده نمود.
واژه‌های کلیدی: موسیقی‌درمانی، فعالیت‌های ریتمیک، ادراک دیداری حرکتی، کودک، اوتیسم
متن کامل [PDF 243 kb]   (784 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/3/1 | پذیرش: 1399/3/25 | انتشار: 1400/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arjmandnia A A, Abbasi F, Dadvar E, jaafari F, soleymani S. The effect of music-therapy based on rhythmic activities on visual motor perception of children with autism spectrum disorder. JPEN 2021; 8 (2) :23-31
URL: http://jpen.ir/article-1-524-fa.html

ارجمندنیا علی اکبر، عباسی فرشته، دادور الناز، جعفری فاطمه، سلیمانی شهرام. تأثیر موسیقی‌درمانی مبتنی بر فعالیت‌های ریتمیک بر ادراک دیداری حرکتی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم. مجله پرستاری کودکان. 1400; 8 (2) :23-31

URL: http://jpen.ir/article-1-524-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645