[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 1، شماره 4 - ( تابستان 1394 ) ::
جلد 1 شماره 4 صفحات 31-22 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر میزان دانش والدین کودکان دارای استومی
اشرف السادات حکیم ، الهام پالیزبان ، کامبیز احمدی انگالی
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران ، hakim3448200@yahoo.com
چکیده:   (10321 مشاهده)
مقدمه: تعبیه استومی یکی از جراحی هایی است که از بدو تولد یا دوران شیرخوارگی به منظور حفظ بقاء بدنبال نقایص مادرزادی دستگاه تحتانی گوارش انجام می گیرد. مراقبت صحیح و پیشگیری از عوارض این جراحی نیازمند آموزش و توانمند کردن خانواده های درگیر در امر مراقبت از آنان می باشد. هدف از انجام این مطالعه تعیین تاًثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر میزان دانش والدین کودکان دارای استومی می باشد.
روش : پژوهش حاضر، یک مطالعه  کارآزمایی بالینی است که بر روی کودکان شیرخوار دارای استومی و والدین آنان انجام شده است. تعداد60 نفر از کودکانی که تحت عمل جراحی استومی قرار گرفته به همراه والدین خود با رعایت موازین اخلاقی و با داشتن معیار ورود به مداخله انتخاب و بطور تصادفی(زوج و فرد) به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. کودکان و والدین گروه مداخله با استفاده از الگوی توانمندسازی خانواده محور طی4جلسه 1 ساعته تحت آموزش قرارگرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه سنجش دانش در حیطه های مراقبت و عوارض و پرسشنامه سنجش ابعاد الگوی توانمندسازی می باشد،که قبل از مداخله در هر دوگروه و2ماه بعد از مداخله، در گروه مداخله تکمیل شدند .
یافته ها: در گروه آزمون از نظر دانش والدین مرتبط با عوارض استومی کودکان، قبل و بعد از مداخله (45/63و 50/93) با میزان (0/0001=p) اختلاف معنی دار بود. دانش والدین مرتبط با مراقبت استومی کودکان(51/23 و86/60) با میزان (0/0001=p) اختلاف معنی دار بود
نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش بیانگر این است که با آموزش والدین کودکان دارای استومی از طریق الگوی توانمندسازی خانواده محور می‌توان دانش مراقبتی و پیشگیری از عوارض استومی کودکان را افزایش داد.
واژه‌های کلیدی: الگوی توانمندسازی خانواده محور، استومی، دانش، شیرخوارگی
متن کامل [PDF 705 kb]   (3395 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/10/27 | پذیرش: 1394/3/12 | انتشار: 1394/3/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hakim A, Palizban E, Ahmadi Angali K. The effect of family-centered empowerment model on the Level of parents' knowledge of children with ostomy. JPEN 2015; 1 (4) :22-31
URL: http://jpen.ir/article-1-53-fa.html

حکیم اشرف السادات، پالیزبان الهام، احمدی انگالی کامبیز. تأثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر میزان دانش والدین کودکان دارای استومی. مجله پرستاری کودکان. 1394; 1 (4) :22-31

URL: http://jpen.ir/article-1-53-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 4 - ( تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4660