استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران ، manzari.v63@gmail.com
چکیده: (1335 مشاهده)
مقدمه : کمبود شادکامی و اختلال در ﺳﻼﻣﺖ روان از مهمترین مسائل ﺟﻮاﻣﻊ ﺑﺸﺮی در ﺳﺎل ﻫﺎی آﻳﻨﺪه ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد، ﻳﻜﻲ از راههای ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از اختلالات و ارﺗﻘﺎی شادکامی و بهدنبال آن سلامت روان اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻤﺮﻳﻨﺎت ﻳﻮﮔﺎ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. بنابراین، ﻫﺪف از اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳـﻲ اثربخشی ورزش یوگا بر شادکامی و سلامت روانشناختی دانش آموزان ابتدایی شهربابک بود. روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه است. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان ابتدایی شهرستان شهربابک در سال 1398 تشکیل داد. تعداد 60 نفربه روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس پرسشنامههای شادکامی آکسفورد (OHI) و ارزیابی سلامت روان کودک(PSC)در مورد هر دو گروه اجرا شد. گروه آزمایش به مدت 2 ماه در تمرینات حاضر شدند درحالیکه گروه کنترل هیچگونه از تمرینات یوگا را انجام نمیدادند. پس از اتمام جلسات تمرینات یوگا دوباره پرسشنامههای مذکور توسط تمامیآزمودنیها تکمیل شد. دادهها با استفاده از میانگین، انحراف معیار و آزمون تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج : نتایج تحلیل کواریانس نشان داد ورزش یوگا به طور معنی داری موجب افزایش شادکامی و سلامت روانشناختی دانش آموزان ابتدایی می شود (001/>p). نتیجه گیری:با توجه به اثربخشی ورزش یوگا پیشنهاد می شود در جهت بهبود وضعیت سلامت روانشناختی و شادکامی کودکان دوره ابتدایی استفاده گردد.
Kafi H, manzari tavakoli V. The Effectiveness of Yoga Exercise on the Happiness and Psychological Health of Primary School Children. JPEN 2022; 9 (1) :34-41 URL: http://jpen.ir/article-1-530-fa.html