[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 4 - ( تابستان 1400 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 39-51 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی آموزش بسته خواندن یار بر حافظه فعال کودکان نارساخوان پژوهش تک‌آزمودنی چند خط‌‌ پایه
شیرزاد ضیائی ، قمر کیانی، مسعود اسدی
استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران ، kherad739@yahoo.com
چکیده:   (212 مشاهده)
مقدمه: پژوهش‌ها به مشکلات شناختی از جمله ضعف حافظه فعال به‌عنوان یکی از اصلی­ ترین مشکلات خواندن در کودکان نارساخوان اشاره دارند، لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بسته خواندن ­یار بر حافظه فعال کودکان نارساخوان انجام شد.
روش : طرح پژوهش تک‌­آزمودنی از نوع چند خط‌پایه­ای با دوره پیگیری بود. جامعه‌­ آماری پژوهش کودکان پسر و دختر پایه سوم ابتدایی ارجاع داده شده به مرکز اختلالات یادگیری شهرستان سروآباد در سال 1399-1398 بودند. شش کودک (سه پسر و سه دختر) داوطب واجد شرایط، انتخاب و به‌صورت پلکانی وارد مطالعه شدند. جلسات درمانی برای هریک از آن‌ها به‌صورت انفرادی اجراء گردید. ابزارهای پژوهش، مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم (وکسلر 2003)، آزمون خواندن و نارساخوانی «نما» (کُرمی‌نوری و مرادی 1384) و آزمون حافظه فعال «کرسی» با نرم‌افزار PEBL (کرسی 1972) بودند.
یافته ­ها: نتایج درصد بهبودی نمرات حافظه فعال در مرحله مداخله در پسران (42/40) و در دختران (50/31) و در مرحله پیگیری در پسران (74/05) و در دختران (74/05) نشان دهنده تأثیر مثبت مداخله بود. تحلیل­های دیداری و نتایج تحلیل‌های درون‌موقعیتی و بین‌موقعیتی حاکی از تفاوت معنادار بین مرحله خط‌پایه و مداخله برای همه آزمودنی‌ها بود (100=PND). ماندگاری اثر آموزش بسته خواندن‌یار بر حافظه فعال آزمودنی‌ها در مرحله پیگیری تأیید شد.
نتیجه­گیری: براساس یافته‌های این پژوهش، آموزش بسته خواندن‌یار بر بهبود حافظه فعال کودکان نارساخوان مؤثر است، بنابراین بسته خواندن‌یار جهت درمان نارساخوان‌ها به‌عنوان ابزاری کمکی پیشنهاد می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: بسته خواندن یار، حافظه فعال، کودکان نارساخوان
متن کامل [PDF 357 kb]   (95 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/3 | پذیرش: 1399/6/16 | انتشار: 1400/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ziaei S, Kiani Q, asadi M. The Effectiveness of Training of Reading Assistant Package on Dyslexic childrens’ Working Memory - a Multiple Baseline Single Case Study. JPEN. 2021; 7 (4) :39-51
URL: http://jpen.ir/article-1-541-fa.html

ضیائی شیرزاد، کیانی قمر، اسدی مسعود. بررسی آموزش بسته خواندن یار بر حافظه فعال کودکان نارساخوان پژوهش تک‌آزمودنی چند خط‌‌ پایه. مجله پرستاری کودکان. 1400; 7 (4) :39-51

URL: http://jpen.ir/article-1-541-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331