استاد، گروه مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، shaiabadi@.yahoo.com
چکیده: (3435 مشاهده)
مقدمه: نوجوانی مرحله مهمی از رشد انسان است. بلوغ باعث تغییرات فیزیولوژیکی، هیجانی، شناختی و اجتماعی در نوجوانان میشود و این تغییرات بر ابعاد مختلف زندگی فرد از جمله نحوه تمایزیافتگی از خود نوجوانان تأثیر میگذارد. از این رو بهبود تمایزیافتگی از خود این افراد مورد توجه بسیاری از درمانگران قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی همسنجی طرحواره درمانی و پذیرش و تعهد به شیوه گروهی بر تمایز یافتگی از خود دختران نوجوان بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش، شامل کلیه دختران نوجوان مشغول به تحصیل در مدارس غیردولتی متوسطه دوره دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 45 نفر از دختران نوجوان در سه گروه طرحواره درمانی به شیوه گروهی (15 نفر)، درمان پذیرش و تعهد به شیوه گروهی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروههای آزمایش تحت طرحواره درمانی به شیوه گروهی (12 جلسه 90 دقیقهای) پذیرش و تعهد به شیوه گروهی (12 جلسه 90 دقیقهای) قرار گرفتند. گروه کنترل در طی این مدت هیچگونه مداخله خاصی را دریافت نکرد. از سیاهه تمایز یافتگی خود فرم کوتاه (SDI-SF) دریک، مورداک، مارسزالک و باربر (2015) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. یافته ها: هر دو روش درمانی میتوانند تمایز یافتگی از خود دختران نوجوان را بهبود بخشند، اما طرحواره درمانی به شیوه گروهی بر تمایزیافتگی از خود دارای تأثیر بیشتری بود (54/1 %(Effect Size= . اما استفاده از طرحواره درمانی و درمان پذیرش و تعهد تاثیر معناداری بر موقعیت من نداشت. نتایج این پژوهش اثربخشی دو روش طرحواره درمانی و درمان پذیرش و تعهد به شیوه گروهی را در بهبود تمایز یافتگی از خود دختران نوجوان مورد تائید قرار داد. نتیجه گیری: بنابراین توجه به مشاوران و روان شناسان به اثربخشی طرحواره درمانی و پذیرش و تعهد به بهبود تمایز یافتگی در دختران نوجوان کمک می کند.
Abooei mehrrizi V, shafiabadi A, khodabakhshi-koolaee A, khaletbari J. The comparing effectiveness of the group therapy of schema therapy and acceptance and commitment on self-differentiation of teenage girls. JPEN 2021; 7 (3) :12-20 URL: http://jpen.ir/article-1-543-fa.html
ابویی مهریزی وجیهه، شفیع آبادی عبداله، خدابخشی کولایی آناهیتا، خلعتبری جواد. مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و درمان پذیرش و تعهد به شیوه گروهی بر تمایز یافتگی از خود دختران نوجوان. مجله پرستاری کودکان. 1400; 7 (3) :12-20