استادیار، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحداصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ، n45sadeghi@yahoo.com
چکیده: (1785 مشاهده)
مقدمه : والدین عامل تاثیرگذار بر کیفیت دریافت مراقبت و درمان کودک در بخشهای روانپزشکی هستند و تعارضات مادر- فرزند بر پیشآگهی درمان تاثیرات بسزایی دارد. روش : در یک کارازمایی بالینی شاهد دار تصادفی 64 زوج مادر- فرزند مراجعه کننده به بخشهای روانپزشکی کودک بیمارستان نور اصفهان در سال 1399 مشارکت داشتند. گروه مداخله در هشت جلسه 90 دقیقهای بحث گروهی تعارضات والد- فرزند شرکت کردند؛ در گروه کنترل مداخله انجام نشد. میزان تعارض والد- فرزند قبل ویکماه بعد از مداخله با مقیاس استاندارد تعارض والد- فرزند اشتراوس اندازه گیری شد.. یافته ها: نمره تعارضات مادران قبل از آموزش در گروه مداخله 9/33± 39 و در گروه کنترل 6/38± 38/15بود که تفاوت معناداری نداشت(0/05< p). یکماه بعد ، میانگین این نمرات گروه مداخله 5/58 ± 31/09و گروه کنترل 6/46 ± 40/34بود که تفاوت معنادار داشت (0/001>p). نمره تعارضات فرزندان قبل از آموزش در گروه مداخله 8/59±46/15و در گروه کنترل 6/18± 46/60بود که تفاوت معناداری نداشت (0/05< p). یکماه بعد ، میانگین این نمرات گروه مداخله 8/79± 39/15و گروه کنترل 4/92± 45/34بود که تفاوت معنادار داشت (0/05>p). نتیجه گیری: بحث گروهی بر تعارضات مادر-فرزند بستری در بخشهای روانپزشکی کودک موثر بود. بنابراین این شیوه و محتوای آموزشها میتواند در کنترل تعارضات موثر باشد و پیشنهاد میشود در برنامه آموزشی بیماران مورد توجه قرار گیرد.
ataei Z, sadeghi N, moghimian M. The effect of group discussion on mother-child conflicts admitted to child psychiatric wards. JPEN 2021; 7 (4) :65-73 URL: http://jpen.ir/article-1-566-fa.html
عطایی زهرا، صادقی نرگس، مقیمیان مریم. تاثیر بحث گروهی بر تعارضات مادر- فرزند بستری در بخش های روانپزشکی کودکان. مجله پرستاری کودکان. 1400; 7 (4) :65-73