دانشیار،گروه روانشناسی وعلوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه خاتم،تهران ،ایران. ، a.khodabakhshid@khatam.ac.ir
چکیده: (2366 مشاهده)
مقدمه: ترس شیوع بالایی در کودکان دارد و ترس های حل ناشده می تواند به مشکلات روان شناختی جدی در بزرگسالی بینجآمد. پژوهش حاضر با هدف، تعیین تفاوت اثربخشی دو برنامه درمان گروهی دوستان برای زندگی و گربه چالشگر بر ترس کودکان انجام شد. روش: این مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون و با دو گروه مداخله و یک کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کودکان پسر دبستانی منطقه 5 شهر تهران در سال 1398 بودند. 45 دانش آموز 8 ساله از بین 5 مدرسه به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و در 3 گروه 15 نفره به طور تصادفی جای گرفتند. 2 گروه آزمایش در جلسات درمانی دوستان برای زندگی و گروه دیگر در گربه چالشگر، به صورت هفتگی و جلسات یکساعته شرکت کردند. برای جمع آوری داده های از پرسشنامه زمینه یابی ترس کودکان- نسخه تجدید نظر شده (FSSC-R)Fear Survey Schedule for Children-Revised استفاده شد. نتایج: هر دو برنامه دوستان برای زندگی و گربه چالشگر بر کاهش ترس کودکان پسر دبستانی اثربخش است (F=18.66; P=0.001) . با این حال این اثربخشی در گروه کنترل دیده نشد. همچنین با بررسی مقایسه زوجی بین اثربخشی برنامه دوستان برای زندگی با گربه چالشگر، برنامه دوستان برای زندگی از برنامه گربه چالشگر در کاهش ترس اثربخش تر بوده است(P=0.001).
نتیجه گیری: برنامه های درمان گروهی دوستان برای زندگی و گربه چالشگر بر کاهش ترس کودکان مؤثر بوده است .از این رو، کاربرد این دو مداخله در مدارس به کودکان دچار ترس و اضطراب کمک می کند تا درک عمیق تری از هیجانها و عواطف گوناگون خود به دست آورند و ترس های غیر طبیعی خود را کاهش دهند.
Famil Ahmarian F S, Khodabakhshi-koolaee A, Taghvaei D, Ahgher G. Comparison of effectiveness two group programs FRIENDS for life and Coping Cat on fear among boys’ children. JPEN 2021; 8 (1) :1-11 URL: http://jpen.ir/article-1-586-fa.html
فامیل احمریان فاطمه سوزان، خدابخشی کولایی آناهیتا، تقوایی داوود، احقر قدسی. مقایسه اثربخشی دو برنامه درمانی گروهی دوستان برای زندگی و گربه چالشگر بر ترس کودکان پسر. مجله پرستاری کودکان. 1400; 8 (1) :1-11