استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه ازاد اسلامی، کرمان، ایران ، manisoltani@gmail.com
چکیده: (1613 مشاهده)
مقدمه:یکی از مشکلات کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی، وجود اختلالاتی در کارکردهای اجرایی است که با آموزش تواناییهای حرکتی میتوان آن را افزایش داد. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش تواناییهای حرکتی بر بازداری پاسخ ، توجه و تمرکز کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی انجام شد. روش: روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایهی ششم ابتدایی شهر کرمان در سال تحصیلی 99-1398 بودند. نمونه پژوهش شامل 30 نفرکه به روش نمونه-گیری در دسترس انتخاب شده بودند و به طور تصادفی در دو گروه مداخله (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. نمونه ها به آزمونهایاختلال کمبود توجه سوانسون و نولان و پلهام، رنگ-واژه استروپ، آزمون عملکرد پیوسته قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. گروه مداخله طی 18 جلسه 45 دقیقهای جلسات آموزش تواناییهای حرکتی را به صورت گروهی دریافت کردند و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. نتایج: بازداری پاسخ و توجه و تمرکز گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معناداری افزایش یافت. اثربخشی آموزش تواناییهای حرکتی بر بازداری پاسخ و توجه و تمرکز در مرحله پس آزمون تایید گردید (0/01 >p). میزان این تاثیر در کارکرد اجرایی بازداری پاسخ 0/44 و توجه و تمرکز 0/77 بود. نتیجه گیری:آموزش تواناییهای حرکتی بر بهبود بازداری پاسخ، توجه و تمرکز دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه/بیش¬فعالی موثر است. بنابراین از این نوع آموزش میتوان برای کاهش مشکلات دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه/بیش¬فعالی استفاده کرد.
torkizadeh F, soltani A, tajrobecar M, zarezadeh M. The effectiveness of motor skills training on response and attention inhibition and concentration in children with attention deficit / hyperactivity disorder. JPEN 2022; 8 (4) :30-39 URL: http://jpen.ir/article-1-592-fa.html
ترکی زاده فاطمه، سلطانی امان الله، تجربه کار مهشید، زارع زاده مهشید. اثربخشی آموزش توانایی های حرکتی بر بازداری پاسخ و توجه و تمرکز کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی. مجله پرستاری کودکان. 1401; 8 (4) :30-39