استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه اردکان، اردکان، ایران ، azramohammadpanah@ardakan.ac.ir
چکیده: (1217 مشاهده)
مقدمه: هوش اخلاقی یکی از عوامل تاثیرگذار در تربیت کودک است که میتواند رشد فردی و اجتماعی او را تحت تاثیر قرار دهد. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر رفتار نوعدوستی و پرخاشگری کودکان زیر 7 سال انجام شد. روش: این پژوهش از نوع مطالعات نیمه تجربی بود که در آن از طرح پیش آزمون _پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را تمامی کودکان 4 تا 7 سال استان یزددر سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند، که تعداد 30 کودک به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و گواه گمارش شدند. برنامه مداخلهای شامل هفت جلسه 30 دقیقهای آموزش هوش اخلاقی بود که به کودکان گروه مداخله ارائه شد. ابزار جمعآوری دادهها شامل دو پرسشنامه پرخاشگری در کودکان پیشدبستانی واحدی و همکاران(1387) و تواناییها و مشکلات گودمن و همکاران(1997)بود. برای شرکتکنندگان هر دو گروه، قبل و بعد از اجرای مداخله و همچنین بعد از سه هفته از انجام مطالعه(مرحله پیگیری)، این پرسشنامهها تکمیل شد. در نهایت، دادههابا استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد. نتایج: پس از انجام مداخله، بین نمرات در گروه مداخله و کنترل پس از مداخله و همچنین پس از گذشت سه هفته از مداخله (مرحله پیگیری(، تفاوت معناداری وجود داشت. پرخاشگری در کودکان کاهش پیدا کرده بود (0/001>P) و رفتار نوعدوستی در کودکان افزایش پیدا کرده بود (0/05>P). نتیجه گیری: آموزشمولفههای هوش اخلاقی بر بهبود پرخاشگری و نوعدوستی کودکان زیر 7 سال موثر استو میتوان برای بهبود پرخاشگری و نوعدوستی کودکان زیر 7 سال از آموزش هوش اخلاقی استفاده کرد.
Taghavi P, Mohammadpanah Ardakan A, Choobforoushzadeh A. Teaching moral intelligence and its effect on altruism and aggression in children under 7 years. JPEN 2022; 8 (4) :40-49 URL: http://jpen.ir/article-1-613-fa.html
تقوی پگاه، محمدپناه اردکان عذرا، چوبفروش زاده آزاده. آموزش هوش اخلاقی و تاثیر آن بر رفتار نوعدوستی و پرخاشگری کودکان زیر 7 سال. مجله پرستاری کودکان. 1401; 8 (4) :40-49