[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( بهار 1401 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 46-37 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش دلبستگی محور به شیوه پسخوراند ویدیویی بر پیوند والدینی کودکان دارای اختلال رفتاری
مرتضی عباسی ، سیده علیا عمادیان ، قدرت الله عباسی
استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، emadian2021@gmail.com
چکیده:   (1496 مشاهده)
مقدمه: اختلال رفتاری در کودکان باعث درماندگی در عملکرد تحصیلی و رفتاری و همچنین کاهش میزان کارایی آنها می­شود. هدف پژوهش بررسی اثربخشی آموزش دلبستگی محور به شیوه پسخوراند ویدیویی بر پیوند والدینی کودکان دارای اختلال رفتاری بوده است.
روش‌ : پژوهش حاضر یک مطالعه-ی نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ی آماری این پژوهش شامل کودکان 10 تا 12 سال مبتلا به اختلالات رفتاری (طبق تشخیص روانشناسان کودک یا روانپزشکان اطفال شهر ساری) و والدین آن ها (مادر یا پدر) که از تیر تا آذر ماه سال 1398 به مراکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی ساری مراجعه کرده اند، بوده اند. تعداد 20 نمونه (20 شامل کودک با یکی از والدین آن ها) در قالب 2 گروه 10 نفره به شیوه هدفمند بر اساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل نسخه والدین پرسشنامه اختلال رفتاری کودکان راتر (1994)، آزمون نقاشی آدمک گودیناف (1920) و پرسشنامه پیوند والدینی (رابطه والد-کودک) پیانتا (1994) بود. آموزش دلبستگی محور به شیوه پسخوراند ویدیویی طی 10 جلسه (طی سه ماه، هفته ای یک جلسه) به گروه آزمایشی ارائه شد، در حالی که گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. داده­ها با استفاده از روشهای آماری شامل میانگین، انحراف­معیار و تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 25 تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش دلبستگی محور به شیوه پسخوراند ویدیویی بر پیوند والدینی و مولفه های آن در کودکان دارای اختلال رفتاری تاثیر معناداری ­داشت (0/01 >p).
نتیجه‌گیری: به طور کلی نتایج حاکی از تاثیر آموزش دلبستگی محور به شیوه پسخوراند ویدیویی که می تواند به عنوان روشی موثر در  بهبود پیوند والدینی کودکان دارای اختلال رفتاری مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: اختلال رفتاری، آموزش دلبستگی محور، پسخوراند ویدیویی، پیوند والدینی
متن کامل [PDF 276 kb]   (557 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/28 | پذیرش: 1400/9/2 | انتشار: 1401/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abbasi M, emadian O, abbasi G. Effectiveness of video-based attachment-based education on parental bonding of children with behavioral disorders. JPEN 2022; 8 (3) :37-46
URL: http://jpen.ir/article-1-617-fa.html

عباسی مرتضی، عمادیان سیده علیا، عباسی قدرت الله. اثربخشی آموزش دلبستگی محور به شیوه پسخوراند ویدیویی بر پیوند والدینی کودکان دارای اختلال رفتاری. مجله پرستاری کودکان. 1401; 8 (3) :37-46

URL: http://jpen.ir/article-1-617-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( بهار 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645