[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 3 - ( بهار 1402 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 114-106 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش حین ترخیص به شیوه بازآموزش بر خودکارآمدی مادران کودکان تحت عمل جراحی قلب باز
بتول پورابولی ، پروا تقی پور ، لیلا آبادیان ، هادی رنجبر ، جمال الدین بگجانی
دانشیار گروه پرستاری کودکان و نوزادان - دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، B.pouraboli@gmail.com
چکیده:   (1015 مشاهده)
مقدمه :  مادران کودکان تحت عمل جراحی قلب باز به دلیل نیاز به پیگیری و مراقبت در تمام طول عمر ، بستری­های مکرر دچار اختلال در خودکارآمدی می شوند.  لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش حین ترخیص به شیوه بازآموزش در زمینه مدیریت پیامدهای بالینی در منزل، بر خودکارآمدی مادران کودکان تحت عمل جراحی قلب باز انجام شد.
روش : یک مطالعه نیمه تجربی شامل 72 نفر از مادرانی که کودکانشان (زیر یک سالگی) در بیمارستان مرکز طبی تهران تحت عمل جراحی قرار گرفتند، در دو گروه کنترل و آزمون مشارکت داشتند.  روش نمونه گیری در گروه مداخله و کنترل تخصیص تصادفی با استفاده از روش بلوک بندی 4 تایی انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و خودکارآمدی درک شده والدی بارنز (Barnes) ود. گروه مداخله آموزش به روش بازآموزش را از زمان پذیرش تا هنگام ترخیص بر بالین کودک در طی چهار جلسه دریافت کردند.خودکارآمدی والدین در هر دو گروه، قبل از مداخله، هنگام ترخیص و یک ماه پس از ترخیص از بیمارستان اندازه گیری شد.
نتایج: میانگین نمره خودکارآمدی در گروه مداخله و کنترل قبل از زمان انجام مداخله به ترتیب 7/63±56/41و  8/07±60/50بود (p<0.05). آزمون آنالیز کوواریانس نشان داد که با رسیدن نمره خودکارآمدی به 4/56±75/74و 5/82±65/86در گروه مداخله و کنترل با در نظر گرفتن نمره قبل به عنوان متغیر مداخله گر تفاوت بین نمرات دو گروه بعد از انجام مداخله و در مرحله پیگیری از نظر آماری معنی دار بود (p<0.05). همچنین بین دو گروه از نظر تغییرات نمره مقیاس خودکارآمدی تفاوت معنی داری به نفع گروه مداخله ایجاد شده بود (P<0.05)

نتیجه گیری: روش بازآموزش بر خودکارآمدی مادران کودکان تحت عمل جراحی قلب باز موثر می­باشد. لذا به کارگیری آن در برنامه­های آموزش حین ترخیص توصیه می­شود.
واژه‌های کلیدی: باز آموزش، مدیریت، خودکارآمدی، جراحی قلب باز
متن کامل [PDF 293 kb]   (305 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/31 | پذیرش: 1400/9/21 | انتشار: 1402/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pouraboli B, taghipoor P, abadian L, ranjbar H, Begjani J. The effect of the teach-back method during patient discharge training on the self-efficacy of mothers of children undergoing open-heart surgery. JPEN 2023; 9 (3) :106-114
URL: http://jpen.ir/article-1-618-fa.html

پورابولی بتول، تقی پور پروا، آبادیان لیلا، رنجبر هادی، بگجانی جمال الدین. تاثیر آموزش حین ترخیص به شیوه بازآموزش بر خودکارآمدی مادران کودکان تحت عمل جراحی قلب باز. مجله پرستاری کودکان. 1402; 9 (3) :106-114

URL: http://jpen.ir/article-1-618-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( بهار 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4652