استادیار، گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران ، Hossenininik@gmail.com
چکیده: (1488 مشاهده)
مقدمه: کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی حافظه کاری و بازداری پاسخ ضعیفی دارند که ارتباط زیادی با عملکرد تحصیلی و اجتماعی در آنان دارد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش چرتکه بر حافظه کاری و بازداری پاسخ در دانش آموزان دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش دانش اموزان مدارس غیرانتفاعی شهر یاسوج در سال 1400 بودند. با روش نمونه گیری در دسترس 40 نفر دانش اموز مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی بودند، بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند(هرگروه 20 نفر). گروه آزمایش تحت آموزش 12 جلسه 45 دقیقهای چرتکه قرار گرفتند. مشارکت کنندگان با فرم اطلاعات جمعیت شناختی، آزمون حافظه کاری وکسلرکودکان(WISC-R) و آزمون استرپ(Strouptest) در 2 مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج : نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که نمره حافظه کاری و نمره بازداری پاسخ در گروه ازمایش نسبت به گروه کنترل بطور معنا داری بهبود یافته است (0/001>p)، اندازه اثر حافظه کاری 0/81 و بازداری پاسخ 0/47 بود. نتیجه گیری: به مسولین آموزش و پرورش توصیه می شود با بکارگیری متخصصان آموزش چرتکه در مدارس ابتدایی این اموزش را به سر انجام برسانند. این آموزش منجر به تقویت حافظه کاری، بازداری پاسخ و احتمالا عملکرد بهتر تحصیلی و اجتماعی در آنان میشود.
Behnammoghadam Z, Hossiyninik S, Maredpour A, Behnammoghadam A. The Effectiveness of Abacus Training on Improving the Working Memory and Response Inhibition of Primary School Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. JPEN 2023; 10 (1) :40-49 URL: http://jpen.ir/article-1-694-fa.html
بهنام مقدم ضرغام، حسینی نیک سیدسلیمان، ماردپور علیرضا، بهنام مقدم عزیز. اثر بخشی آموزش چرتکه بر بهبود حافظه کاری و بازداری پاسخ دانش آموزان دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. مجله پرستاری کودکان. 1402; 10 (1) :40-49