[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 1 - ( پاییز 1402 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 49-40 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش چرتکه بر بهبود حافظه کاری و بازداری پاسخ دانش آموزان دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
ضرغام بهنام مقدم ، سیدسلیمان حسینی نیک ، علیرضا ماردپور ، عزیز بهنام مقدم
استادیار، گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران ، Hossenininik@gmail.com
چکیده:   (1488 مشاهده)
مقدمه: کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/  بیش فعالی حافظه کاری و بازداری پاسخ ضعیفی دارند که ارتباط زیادی با عملکرد تحصیلی و اجتماعی در آنان دارد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش چرتکه بر حافظه کاری و بازداری پاسخ در دانش آموزان دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش دانش اموزان مدارس غیرانتفاعی شهر یاسوج در سال 1400 بودند. با روش نمونه گیری در دسترس 40 نفر دانش اموز مقطع ابتدایی مبتلا به  اختلال نقص توجه/  بیش فعالی بودند، بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند(هرگروه 20 نفر). گروه آزمایش  تحت آموزش 12 جلسه 45 دقیقه­ای چرتکه قرار گرفتند. مشارکت کنندگان با فرم اطلاعات جمعیت شناختی، آزمون حافظه کاری وکسلرکودکان(WISC-R) و آزمون استرپ (Stroup test) در 2 مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند.
نتایج : نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که نمره حافظه کاری و نمره بازداری پاسخ در گروه ازمایش نسبت به گروه کنترل بطور معنا داری بهبود یافته است (0/001>p)، اندازه اثر حافظه کاری 0/81 و بازداری پاسخ 0/47 بود.
نتیجه گیری: به مسولین آموزش و پرورش توصیه می شود با بکارگیری متخصصان آموزش چرتکه در مدارس ابتدایی این اموزش را به سر انجام برسانند. این آموزش منجر به تقویت حافظه کاری، بازداری پاسخ و احتمالا عملکرد بهتر تحصیلی و اجتماعی در آنان می­شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش چرتکه، حافظه کاری، بازداری پاسخ، دانش آموزان، اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
متن کامل [PDF 302 kb]   (512 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/16 | پذیرش: 1401/7/10 | انتشار: 1402/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behnammoghadam Z, Hossiyninik S, Maredpour A, Behnammoghadam A. The Effectiveness of Abacus Training on Improving the Working Memory and Response Inhibition of Primary School Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. JPEN 2023; 10 (1) :40-49
URL: http://jpen.ir/article-1-694-fa.html

بهنام مقدم ضرغام، حسینی نیک سیدسلیمان، ماردپور علیرضا، بهنام مقدم عزیز. اثر بخشی آموزش چرتکه بر بهبود حافظه کاری و بازداری پاسخ دانش آموزان دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. مجله پرستاری کودکان. 1402; 10 (1) :40-49

URL: http://jpen.ir/article-1-694-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( پاییز 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4710