دانشیار، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، kerman_s@modares.ac.ir
چکیده: (125 مشاهده)
مقدمه : با توجه به اهمیت سلامت کودکان که از اقشار آسیب پذیر جامعه محسوب میشوند؛ پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی سلامت محور به مراقبین بر پیامدهای بهداشتی کودکان نوپا تحت مراقبت در مهد کودک انجام پذیرفت. روش : مطالعه ی حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است. که در 4 مهد کودک منتخب در شهر سمنان به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروهای آزمون و کنترل قرار گرفتند. کودکان بر اساس معیارهای پژوهش و به روش تمام شماری، آزمون(30نفر) و کنترل(32 نفر) انتخاب شدند. ابزارهای گرد آوری اطلاعات محقق ساخته شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و چک لیست بررسی وضعیت سلامتی کودکان نوپا بود. در این پژوهش ابتدا نیاز سنجی آموزشی مراقبین کودک (مادران و مربیان) انجام و در مرحله بعد؛ محتوی آموزشی مداخله ای تهیه و اجرا گردید و پس از مداخله نتایج سلامت در گروه های آزمون و کنترل توسط نرم افزار SPSS 21 مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: آزمون آماری کای دو نشان داد دو گروه از نظر متغییرهای دموگرافیک مثل سن، تحصیلات، وضعیت تاهل و ... یکسان هستند (P>0/05 ). آزمون آماری کای اسکوئر اختلاف معنی داری را بین مشکلات بهداشتی (گوارشی p=0/007، تنفسی p=0/003، پوستی p=0/001) و میزان مراجعه به پزشک p=0/015 در دو گروه آزمون و شاهد در قبل و بعد از مداخله را نشان داد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که اجرای برنامه ی طراحی شده سلامت محور به مراقبین بر پیامدهای بهداشتی کودکان موثر است .
Mohammad Khan Kermanshahi S, kashefi M. The effect of health-oriented educational intervention for care providers with the health outcomes in toddlers. JPEN 2023; 9 (4) :74-84 URL: http://jpen.ir/article-1-705-fa.html
محمد خان کرمانشاهی سیما، کاشفی منصوره. بررسی تاثیر مداخله آموزشی سلامت محور به مراقبین بر پیامدهای بهداشتی کودکان نوپا. مجله پرستاری کودکان. 1402; 9 (4) :74-84