[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( تابستان 1402 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 96-85 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش سرمایه عاطفی با آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری هیجانی کودکان ۶-۴ سال
مژگان کاشانی زاده ، محسن گل پرور ، ایلناز سجادیان
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران ، drmgolparvar@gmail.com
چکیده:   (931 مشاهده)
مقدمه: سازگاری هیجانی برای تحول هر چه مطلوب­تر کودکان پیش دبستانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این پژوهش با هدف مقایسه آموزش سرمایه عاطفی با آموزش مهارت­های زندگی بر سازگاری هیجانی کودکان ۶-۴ سال اجرا شد.
روش : پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کودکان پیش‌دبستانی در مراکز پیش‌دبستانی شهر اصفهان در زمستان 1400 بودند، که از میان آن­ها 45 کودک به صورت هدفمند انتخاب و در سه گروه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. پرسشنامه سازگاری هیجانی ثورلاکیوس و گودموندسون (2017) برای سنجش متغیر وابسته در دو مرحله استفاده شد. دو گروه آموزشی، هر یک طی 10 جلسه 45 دقیقه­ای تحت آموزش قرار­گرفتند و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت ننمود. داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل گردید.
نتایج : نتایج نشان داد در دو مولفه کنترل خلق و خو و ابراز وجود اجتماعی بین آموزش سرمایه عاطفی با آموزش مهارت­های زندگی با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (0/01>p)، ولی بین دو گروه آموزش تفاوت معناداری به دست نیامد (0/05<p). در کنترل اضطراب، بین آموزش سرمایه عاطفی با آموزش مهارت­های زندگی با گروه کنترل تفاوت معناداری به دست نیامد (0/05<p).
نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج پژوهش، آموزش سرمایه عاطفی و آموزش مهارت­های زندگی بر دو مولفه سازگاری هیجانی یعنی کنترل خلق و خو و ابراز وجود اجتماعی اثربخش هستند. پیشنهاد می­شود در مراکز پیش دبستانی این دو آموزش برای کودکان 4-6 سال استفاده شوند.
واژه‌های کلیدی: سازگاری هیجانی، آموزش سرمایه عاطفی، آموزش مهارتهای زندگی، کودکان پیش دبستانی
متن کامل [PDF 290 kb]   (336 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/2 | پذیرش: 1401/10/7 | انتشار: 1402/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kashanizadeh M, Golparvar M, Sajjadian I. Comparison of the Effectiveness of Affective Capital Traning and Life Skills Training on Emotional Adjustment among 4-6-Year-Old Children. JPEN 2023; 9 (4) :85-96
URL: http://jpen.ir/article-1-708-fa.html

کاشانی زاده مژگان، گل پرور محسن، سجادیان ایلناز. مقایسه اثربخشی آموزش سرمایه عاطفی با آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری هیجانی کودکان ۶-۴ سال. مجله پرستاری کودکان. 1402; 9 (4) :85-96

URL: http://jpen.ir/article-1-708-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( تابستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4660