دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران ، drmgolparvar@gmail.com
چکیده: (162 مشاهده)
مقدمه: سازگاری هیجانی برای تحول هر چه مطلوبتر کودکان پیش دبستانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این پژوهش با هدف مقایسه آموزش سرمایه عاطفی با آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری هیجانی کودکان ۶-۴ سال اجرا شد. روش : پژوهش از نوع نیمهآزمایشی در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کودکان پیشدبستانی در مراکز پیشدبستانی شهر اصفهان در زمستان 1400 بودند، که از میان آنها 45 کودک به صورت هدفمند انتخاب و در سه گروه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. پرسشنامه سازگاری هیجانی ثورلاکیوس و گودموندسون (2017) برای سنجش متغیر وابسته در دو مرحله استفاده شد. دو گروه آموزشی، هر یک طی 10 جلسه 45 دقیقهای تحت آموزش قرارگرفتند و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت ننمود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل گردید. نتایج : نتایج نشان داد در دو مولفه کنترل خلق و خو و ابراز وجود اجتماعی بین آموزش سرمایه عاطفی با آموزش مهارتهای زندگیبا گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (0/01>p)، ولی بین دو گروه آموزش تفاوت معناداری به دست نیامد (0/05<p). در کنترل اضطراب، بین آموزش سرمایه عاطفی با آموزش مهارتهای زندگیبا گروه کنترل تفاوت معناداری به دست نیامد (0/05<p). نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش، آموزش سرمایه عاطفی و آموزش مهارتهای زندگی بر دو مولفه سازگاری هیجانی یعنی کنترل خلق و خو و ابراز وجود اجتماعی اثربخش هستند. پیشنهاد میشود در مراکز پیش دبستانی این دو آموزش برای کودکان 4-6 سال استفاده شوند.
Kashanizadeh M, Golparvar M, Sajjadian I. Comparison of the Effectiveness of Affective Capital Traning and Life Skills Training on Emotional Adjustment among 4-6-Year-Old Children. JPEN 2023; 9 (4) :85-96 URL: http://jpen.ir/article-1-708-fa.html
کاشانی زاده مژگان، گل پرور محسن، سجادیان ایلناز. مقایسه اثربخشی آموزش سرمایه عاطفی با آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری هیجانی کودکان ۶-۴ سال. مجله پرستاری کودکان. 1402; 9 (4) :85-96